Saturday, October 17, 2009

asyik teringat

mendengar cerita sahabat ini,
sungguh tersentak.
mulalah saya menilai diri...
rupanya saya masih belum menjadi sahabat dan jiran yang baik...

malu dengan diri sendiri, malu pada jiran saya ini...
semoga Allah mengampunkan kealpaan saya
dan sikap saya.

" ada dengar citer tentang ain?" tanya sahabat saya. Ain adalah salah seorang jiran saya.
"tak de...napa?"

"janganlah heboh2 ya, nak beritau je musibah yang menimpa ain"

terbayang muka ain dan 4 orang anak2nya, yang sulung tahun 6.

"suami dia kan kat sarawak sekarang...." sahabat saya memula bicara
"tau... . kan dia kerja kat sana, dah 2 tahun kan. tapi dah lama tak nampak
suaminya tu. bila tanya, dia kata suami dia tak dapat cuti..." sambung saya

"dah bercerailah mah, sebelum puasa baru ni. suami dia balik sekejap. jumpa kat
lrt, tak pandang pun muka ain tu, anak dia yang bongsu yang ikut ain masa tu
pun, suami dia buat tak nampak je. jatuh talak kat stesen lrt je."

aduii... hati saya tersiat mendengar berita jiran sendiri dalam musibah.
sudahlah tidak bekerja, sungguh pandai betul menyimpan duka dan
kesedihan
. setiap hari bersua, ringan sahaja mulutnya menyapa dan tersenyum.
seolah2 hari yang dilaluinya adalah rutin harian...
walaupun saya memang perasan yang badannya agak susut dari dulu.

aduhai.
sudah semalaman saya asyik memikirkan ain.
bagaimana hendak memula kata menanya kabar....
bagaimana cara yang saya boleh bantu meringankan bebannya tanpa menunjukkan seolah2
saya busy body....

saya faham sikapnya.
hidupnya memang agak peribadi.
aduhai ain....



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.