Thursday, December 24, 2009

berdebar-debar





Apakah perasaan menghampiri hujung cuti yang panjang?

Anxious..
Sama dengan maksud gelisah, khuatir...

Sama juga perasaannya dahulu, semasa bersekolah, setelah cuti panjang hujung disember, melangkah ke sekolah dengan pakaian, buku serta aneka serba baru. Perasaan gelisah jua yang hadir menyapa. Lebih teruk lagi waktu malam sehari sebelumnya.

Sudah tua-tua begini pun, bila hendak melangkah ke tahun baru, setelah cuti panjang dan  hendak mengadap murid-murid serta menghirup udara perhimpunan pertama, hati terasa berdebar-debar.


Kenapa ya?

Saya rasa, sememangnya begitu apabila kita menghadapi situasi baru yang tidak terjangka.

Saya tidak dapat menjangka tahun baru 2010 nanti, bagaimanalah rupanya. Bagaimana rupa anak-anak murid yang akan dihadapi nanti? Adakah berjaya saya nanti membantu anak-anak murid ini melangkah ke hadapan dalam hidupnya?

Ataukah saya ini hanya sekadar singgah sebentar sahaja dalam jalan liku hidup mereka, tanpa ada kesan. Bagaimanakah tugas kerja yang akan saya pikul nanti selain mengajar di dalam kelas.

Tertanggungkah sebagaimana selayaknya?

Setiap dari kita, memang ada perkara atau tindakan yang kita rasa kita patutnya buat lebih baik dari itu. Samalah juga dengan saya.

2009.

Sudah ternoktah. Apa yang sudah tertulis, walau pun tidak seperti yang kita harapkan, itulah ia. Takkan berubah. Cuma nanti, diharap perjalanan hidup yang seterusnya ini akan menjadi lebih bermakna.

~cikgunormah@klcitizen~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.