Thursday, December 10, 2009

penjara

Pernah masuk ke penjara?

Saya tidak pernah berpeluang, alhamdulillah. Walau pun teringin juga melawat Penjara Pudu satu masa dahulu semasa ia dibuka untuk lawatan orang ramai.

Yang selalu digambarkan dalam kepala ialah dalam bilik penjara mesti ada dua katil dan ada lubang tandas . Pastinya tilam katil tersebut banyak pepijat. Dan udara dalam bilik penjara tersebut mestilah hapak kerana pengudaraan yang tidak baik.

Macam-macam jenis penjara wujud di dunia sekarang. Yang paling terkenal ialah Penjara Guatanamao Bay di Cuba.

Baru ini berpeluang menonton dokumentari di siaran 553 Astro - National Geographic , bertajuk :'Lockwood'

Rasanya ada kawan-kawan yang turut telah menonton episod ini.

Rancangan tersebut tentang Penjara Bersekuriti paling canggih iaitu Oak Park Heights Correctional Facility di Minnesota.

Memang canggih betul. Tak main-main, canggihnya . Tahap keselamatannya ialah tahap 5... (sebenarnya saya pun tak tahu tahap keselamatan ada berapa tingkat, katanya ini yang paling maksimum)

Pesalah-pesalah yang ditempatkan dalam penjara tersebut adalah seramai 450 orang dan merupakan pesalah-pesalah yang melakukan jenayah paling teruk di Minnesota. Namakan sahaja jenayah jenis apa, dan bagaimana, pesalah yang paling susah untuk dikawal di penjara lain di kawasan Minnesota akan ditempatkan di penjara ini.

Yang menarik saya lihat dalam dokumentari tersebut ialah hukuman bagi kesalahan yang dilakukan oleh inmate semasa di penjara, contohnya bergaduh sesama sendiri, mereka yang bersalah akan dikenakan tindakan 'pengasingan'. Di mana semasa pengasingan, pesalah akan ditempatkan di blok lain, tidak ada sebarang bentuk sentuhan fizikal hatta warden penjara juga tidak akan menyentuh pesalah, tidak ada sebarang komunikasi luar, pesalah tidak akan dibenarkan menjalankan aktiviti rekreasi dengan pesalah lain seperti bersukan. Masa rehat pesalah untuk keluar dari sel ialah 1 jam sahaja.

Bayangkan duduk dalam bilik tidak bertingkap selama 150 hari...

(agaknya penjara di kamunting, taiping beginikah?)

Dan jangan tak tahu ada pesalah yang selepas dikeluarkan dari pengasingan ini menjadi gila... ishh menakutkan.

Walau bagaimanapun tidak ada sebarang bentuk deraan dikenakan pada pesalah, tidak seperti di penjara Guatanamao Bay .

Cuma pengasingan sahaja pun sudah boleh menggilakan manusia yang waras, bagaimanalah pula jika deraan dan siksaan yang dikenakan pada saudara-saudara kita di Guatanamao Bay itu, ya?

Namun begitu saya percaya, kekuatan dalaman akan dianugerahkan oleh Allah pada insan-insan yang teraniaya dan yang yakin pada keEsaanNya. Ini tidak wujud dalam diri pesalah-pesalah yang menjadi gila, tiada iman dalam hati, maka jiwa menjadi mati.

Assyahid Syed Qutb di penjara Mesir

Kita punya ramai pejuang islam yang telah dipenjara dan disiksa, tetapi tidak menjadi gila malahan sesetengahnya menghasilkan kitab-kitab semasa dalam penjara. Sangat besar bezanya seorang pejuang yang dipenjarakan dengan seorang pesalah yang tiada iman di dada.

Kita juga hendaklah jangan terpedaya. Ramai dari kita yang bebas di luar ini , mempunyai fikiran yang terpenjara. Takut berubah menjadi lebih baik, takut berhijrah ke kehidupan yang bersih dari noda, atas pelbagai alasan...

Alangkah malangnya.

~cikgunormah@klcitizen~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.