Monday, January 25, 2010

bahan eksperimen 1

ada 12 kelas tingkatan 4 di sekolah saya.
purata pelajar dalam setiap kelas ialah 30 orang.
tahun ini, saya diberi penghormatan seperti di tahun-tahun-tahun lepas mengajar kelas yang paling akhir.

hanya cikgu yang 'berkaliber' sahaja yang akan diberi penghormatan seperti itu.
itulah yang selalu saya katakan untuk memujuk hati.

saya juga mengajar kelas yang paling hadapan sekali.
untuk mengajar kelas yang paling hadapan mestilah guru yang paling 'cemerlang'.
itu memang kenyataan. yalah, bila lagi hendak masuk bakul yang boleh diangkat sendiri.

tahun ini,
kelas yang paling hujung, berkebetulan semuanya lelaki.
sudah 3 minggu persekolahan, kira-kira 7 kali sudah saya masuk dan mengajar kelas ini.
sebenarnya saya biasa juga mengajar di sekolah yang semua pelajarnya lelaki sebelum ini.
tapi, itu masa kudrat masih banyak, tenaga masih kuat.

rasanya, seperti mengajar pelajar di kelas tadika.
maaf, ya kak pah, saya tak pernah ada pengalaman mengajar di tadika. Ini cuma agakan saya sahaja.
banyak proses memujuk, mengawal dan menjeling.
saya kira , 70% dari waktu mengajar saya, proses memujuk untuk mencatat, menjawab soalan, untuk duduk di tempat sendiri, untuk mengeluarkan buku, menulis tarikh dalam buku tulis dan segala mak nenek perkara remeh yang berlangsung.

keluar mereka nanti dari makmal, sinki penuh dengan air, gumpalan kertas dijadikan penyumbat sinki, meja penuh dengan contengan, dan beberapa batang rod kaca hilang.
itu pun dalam pada mata saya menjeling, kurangnya saya membelakangkan mereka dan tak henti mulut saya menegur dan memanggil nama mereka.

ada yang memang minat untuk belajar. saya kira 20% dari mereka.
simpati saya segunung untuk mereka. tetapi, apakan daya, pengajaran berkesan hanya berlaku jika kedua-dua komponen dalam kelas iaitu pelajar dan guru berada dalam zon selesa.

setiap tahun beginilah senarionya.
tetapi alhamdulillah, setakat ini Allah beri kekuatan dan ilham untuk saya mencari peluang dan ruang bagi memudahkan tujuan utama saya iaitu membantu mereka untuk lulus dalam mata pelajaran Sains Teras. Jika boleh, agar mereka cemerlang.

dan kuasa Allah memang tidak dinafikan, setakat ini kelas-kelas hujung yang saya pegang peratus gagalnya sangat minima.

tahun ini saya mencuba pendekatan yang agak baru, tidak pernah saya cuba sebelum ini.
strategi yang berhemah saya kira. tetapi, apa pun hasilnya nanti hanya boleh dilihat dalam masa 3 atau 4 bulan. kerana kaedah ini memakan masa.

saya akan kongsikan dari masa ke semasa.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.