Wednesday, January 27, 2010

memanglah anak awak pandai....





"Kenapa sekolah cikgu tak termasuk dalam sekolah-sekolah elit tu ya?"

Pertanyaan dari seorang ibu semasa saya menghadiri 'Majlis Perjumpaan Bersama Ibu bapa/ Penjaga Tahun 6', sekolah anak saya.

Nasib baik saya bertudung. Kalau tidak, pasti sudah ternampak telinga saya memerah. Ada sedikit terpercik rasa segan dalam hati saya.

Yalah, sekolah-sekolah elit di KL ni siapa yang tak kenal. SM Aminuddin Baki, Victoria Institution, CBN (Convent Bukit Nenas) , St John dan di zon keramat, kuala lumpur pula, sekolah yang gah juga namanya ialah SMK Wangsa Maju R5.

Kalau boleh, bukan jadi guru sahaja di situ, jadi pak guard pun glamour jugakla..

Anak beliau memang kelas yang cemerlang, tidak seperti anak saya. Dan beliau serta beberapa rakannya yang berada berhampiran sudah berkira-kira hendak melanggan bas sekolah yang sama untuk anak-anak mereka nanti di tahun hadapan ke salah satu buah sekolah itu nanti.

Dan, nama sekolah saya tidak termasuk dalam senarai sekolah yang mereka hendak anak mereka didaftarkan nanti.

Saya kira, kalau waktu itu , dibuka peluang mem'booking' tempat di sekolah-sekolah itu dengan bayaran paling minima RM500 pun, waktu itu juga mereka akan segera ke sana. Betapa taksubnya kita dengan penjenamaan.

Walau pun dalam masa yang sama Menteri Pendidikan dan Pengarah menyatakan tidak ada bezanya setiap sekolah itu, tidak ada unsur pilih kasih dan sebagainya, tetapi hakikatnya tidak begitu.

Memang selamanyalah sekolah-sekolah itu akan terus elit,

Kerana syarat memasuki sekolah itu adalah cemerlang dalam keputusan UPSR atau pun PMR. Katalah sekolah saya berjaya menghasilkan 30 orang pelajar straight A's dalam PMR dan 28 orang akan berhijrah ke sekolah-sekolah elit ini, itu belum lagi pelajar-pelajar 7A dan 6A yang akan keluar, Bagaimanalah tidaknya, sekolah-sekolah itu akan terusan mencatat kecemerlangan yang serupa dalam SPM nanti.

Dan pertanyaan yang sama juga akan saban kali di dengar oleh kami.

Pelik juga ya, kenapa sekolah-sekolah elit itu tidak berjaya menghasilkan 90% straight A1 pelajarnya , sedangkan pelajar-pelajar yang masuk ke sekolah tersebut adalah pelajar-pelajar straight A's semasa UPSR atau PMR mereka.

Dan pelik lagi dengan pertanyaan si ibu itu tadi.

Kalau sekolah elit sendiri tidak bisa menghasilkan keseluruhan pelajarnya straights A's, apalah yang hendak di pelikkan dengan kami yang 70% pelajarnya hanya mendapat 2A atau kurang dalam UPSR atau PMR.

Dan tambah memedihkan hati saya ialah kalau semua sekolah perlu di'elit'kan dengan syarat kemasukan begitu, kemanalah hendak diletakkan anak-anak yang kurang cemerlang itu?

Simpan di rumah sahajakah?

~cikgunormah@klcitizen~


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.