Sunday, February 14, 2010

perangai memang susah nak ubah

jalan sesak
kereta di kiri kanan, depan belakang mengasak
ahh...
tiba-tiba
sebuah kereta mencelah masuk tanpa sebarang signal,
darah mula naik ke muka,
bengang,
bila ditenung-tenung, oh, rupanya rakan sekerja,
darah pun mula surut , kembali ke kaki.

-----------------------------------------------

beratur panjang,
menunggu giliran hendak berurusan di kaunter,
lembabnya lah kerani di kaunter ni,
yang pelanggan tu pun, masa ni lah nak tanya itu dan ini,
tak habis2,
tiba-tiba
ada cuitan di bahu
"mah, mintak tolong ni, boleh ke.... bla...bla...bla"
"eh, bole, apalah salahnya, satu je kan"

jiran sebelah rumah, apalah salahnya tolong-menolong, kan.
tapi,
mata orang di belakang macam nak terjegil keluar.

----------------------------------------

inilah kita, kan.
tak boleh nak tunjuk kat sesapa.
kalau orang yang kita kenal membuat salah,
kita lebih senang memaafkan.

tapi,
kalau orang lain yang asing bagi kita,
bukan keluarga, kenalan atau sahabat handai kita,
sukar sekali hendak kita maafkan.

memanglah manusia sentiasa double standard.
kerna itu
menjadi hakim sangatlah payahnya,
berlaku adil bukannya senang dan bukan main-main.

dan saya
bukanlah selayaknya.
sebab saya tahu kelemahan saya.
sukar mengata tidak atau tidak boleh,
terutama pada orang yang saya kenali.
bilalah saya nak berubah....
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.