Wednesday, March 17, 2010

Kampung Kuala Sanglang

laut di kuala sanglang. sumbernya.

katanya nak makan laksa utara yang sedap, carilah di Kampung Kuala Sanglang.

tahun 2007, kampung Kuala Sanglang ini melakar namanya dalam suratkhabar The Star sebab menghasilkan jalur gemilang menggunakan kulit kupang (kerana ini kampung nelayan, dan waktu itu musim kupang banyak). beritanya di sini

laksa utara, laksa penang, laksa sarawak atau laksa apa saja, memang sangat saya gemar.
sebab bahan utama dalam kuahnya mestilah ikan.

tapi bukan kisah laksa yang saya nak cerita.
saya tahu ramai yang dah baca cerita basi ni.


sekampungkah begini?

memalukan sahaja,
apatah lagi orang-orang tua berperangai tidak senonoh.
adakah kita tidak pernah ingin mengambil iktibar dan contoh
dari tempat-tempat lain yang telah dilanda musibah
atas perlakuan manusia yang melampaui batas.

namun begitu
siapalah saya untuk menghukum.
kerana saya tidak pernah sampai ke situ pun,
tidak pernah mengenali pakcik dan makcik di Kampung Kuala Sanglang itu.

mengutip kata-kata haikal di blognya yang baru saya terjah: mindaperubahan

"Penduduk kat ctu kebanyakan nya nelayan ngan petani. Kemiskinan mmg ketara kat ctu. rumah2 dorang pun tak secantik rumah2 kita. malah taraf sosial pun agak tinggi kat ctu. Kat ctu tempat berlabuh nya penyeludup senjata, dadah dan manusia"

Bukankah Rasulullah pernah menyatakan kefakiran boleh menghampirkan kita pada kekufuran?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.