Wednesday, April 21, 2010

minta dijauhkan dari musibah

sebulan lepas seorang cikgu di sekolah dilanda musibah.




pulang dari mengambil anaknya di sebelah petang, sebaik sahaja meletakkan kenderaannya di hadapan rumah dan bersedia untuk membuka pintu, beliau ditahan oleh pemuda bersenjata parang dan menaiki motosikal. pintu keretanya ditahan dari dibuka sepenuhnya.


anaknya yang duduk di sebelah pemandu pun menerima keadaan yang sama. rantai emas, telefon bimbit dan beg tangannya dirampas beserta kunci kereta. sekarang ini beliau trauma apabila meletak kenderaan di mana-mana pun.


seminggu lepas, sahabat yang lain pula, meletak kenderaannya di hadapan sekolah rendah anaknya. keluar dari kereta sebentar, mengambil anaknya dan kembali semula ke kereta. sesampai di keretanya, beliau dapati, cermin tingkap bahagian pemandu sudah pecah dan beg tangannya yang disorok di bahagian kaki sebelah penumpang hilang. pada waktu tersebut, ramai ibu bapa dan pemandu bas sekolah berada berhampiran tetapi tidak menyedari kejadian yang berlaku.



ahad baru ini, guru yang lain pula dilanda musibah. pukul 11 pagi , semua ahli keluarganya berada di rumah. dia sedang sibuk menyidai pakaian di tingkat atas rumahnya, suaminya di bilik bawah bersebelahan ruang tamu, manakala anak lelakinya sedang lena di ruang tamu. Semuanya tidak menyedari pencuri menyelinap masuk melalui pintu depan. kunci rumah tertinggal di grill pintu, memudahkan usaha pencuri licik yang nekad itu. hilanglah hand phone, jam tangan dan pastinya wallet tuan rumah.


itu belum lagi kita membaca akhbar yang saban hari ada sahaja insan yang mati di bunuh dan ditikam dek kerana harta benda.


segalanya dan di mana sahaja sebenarnya tidak selamat sekarang. tiada siapa yang boleh memberi jaminan bahawasanya di situ atau di sana kita boleh selamat dari musibah sedemikian rupa.


tapi saya masih yakin bahawa ada kuasa yang lebih besar yang melindungi kita jika kita sentiasa memohon dan meminta tanpa jemu. setiap langkah kita keluar dan masuk ke dalam rumah mestilah kita iringkan dengan permintaan dan doa semoga kita dilindungkan dari musibah ini.

dan kita ajar juga anak-anak kita.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1 comment:

  1. pernah kena ragut dan parut di kaki masih jelas, tanda ingatan masih segar

    sangat fobia kalau ada orang mengekor di belakang...

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.