Thursday, May 20, 2010

anak kita pintar atau tidak?

saya baru tahu , rupanya , program pelajar Pintar yang penaungnya Datin Paduka Sri Rosmah itu sedang mencari calon-calon pelajarnya.


beritanya sudah lama, sejak 1 Mac 2010. Tarikhnya pun sudah hampir tutup iaitu 31 Mei 2010.

------------------------------------------------------------

UJIAN PERMATApintar UKM1 KINI BERMULA

Ujian PERMATApintar UKM1 bermula dari 1 Mac 2010 hingga 31 Mei 2010. Ujian ini adalah untuk pelajar-pelajar Malaysia yang berumur 8 hingga 15 tahun sahaja. Ujian ini boleh dilakukan sama ada di sekolah, rumah, cybercafé atau dimana sahaja terdapat capaian internet. Ujian UKM1 merupakan saringan pertama untuk pelajar menyertai program-program.

1. Perkhemahan PERMATApintar Negara di UKM (untuk pelajar berusia 9-15 tahun)
2. Perkhemahan PERMATA Insan yang dikendalikan oleh Universiti Sains Islam Malaysia (untuk pelajar berusia 8 tahun sahaja)
3. Akademi PERMATApintar UKM iaitu sekolah khas pintar cerdas (untuk pelajar tingkatan 3 pada tahun 2010 yang akan memasuki tingkatan 4 Akademi pada tahun 2011).


Keperluan system:
1. Komputer dan tetikus
2. Capaian internet yang stabil
3. Pelayan Internet (Internet Explorer, Mozilla Firefox, Safari dan Google Chrome)


Perlu diingatkan bahawa pelajar tidak dibenarkan mendapatkan bantuan dari orang lain, kamus, media elektronik dan sebagainya semasa mengambil ujian saringan ini, dan setiap pelajar hanya dibenarkan mengambil ujian saringan ini sekalisahaja. Pelajar akan diminta memasukkan biodata mereka sebelum memulakan ujian saringan ini.


*Nota:
1. Ibubapa, penjaga atau guru dibenarkan membantu pelajar untuk memasukkan maklumat pelajar, sekolah dan ibubapa/penjaga sahaja.
2. Ujian ini boleh diberhentikan dan disambung semula ke mukasurat terakhir anda.
3. Jika talian internet anda terputus anda akan dibawa ke mukasurat permulaan dan anda perlu memasukkan MYKAD/MYKID/Surat Beranak# untuk ke mukasurat terakhir anda.




-------------------------------------



Saya amat menggalakkan sesiapa yang ada anak umur antara 8 - 15 tahun untuk mengikuti ujian IQ tersebut secara online.




Setakat ini sudah seramai lebih 63 000 pelajar yang telah lengkap mengambil ujian tersebut. dan ujian ini adalah merupakan ujian saringan pertama.




Bagaimana dikategorikan anak kita pintar cerdas?

Saya petik dari laman webnya:

Ada dalam kalangan kanak-kanak yang dikatakan pintar cerdas adalah kanak-kanak yang mempunyai kebolehan luar biasa dalam bidang sukan, muzik, lukisan atau seni persembahan berbanding dengan rakan sebaya mereka yang lain. Ini bermakna kanak-kanak pintar cerdas bukan sahaja kanak-kanak pintar dari aspek akademik tetapi juga kanak-kanak yang mempunyai kebolehan yang mengkagumkan dalam aspek kesenian dan kesukanan. Oleh itu, kanak-kanak yang mempunyai potensi dan tahap motivasi serta pencapaian yang tinggi dalam aspek intelek, kreativiti, artistik, kebolehan kepimpinan serta mempunyai bakat dalam bidang seni dan muzik juga dilihat sebagai kanak-kanak pintar cerdas.





Jom kita ajak anak-anak kita cuba.


~cikgunormah@klcitizen~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

7 comments:

  1. terima kasih kerana info...
    diharapkan kepimpinan Permata : masukkan juga ilmu2 yang dikaitkan dengan EQ dan ESQ selain IQ....

    ReplyDelete
  2. Darwisy baru 7 bulan..hehe

    ReplyDelete
  3. Ini info menarik ni cikgu..tq..

    ReplyDelete
  4. bgus jugak cadangan ni..

    ReplyDelete
  5. tak cukup setahun... sabo2..

    pintar tu biarlah dari segala aspek.. lebih2 lagi sahsiah kan..

    ReplyDelete
  6. nak suruh anak2 cuba nanti..terimakasih cikgu

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.