Sunday, November 7, 2010

kita memang wajar dimatikan....

Soalan SPM subjek Sains tahun 2020:
"78% daripada kandungan bumi terdiri dari gas nitrogen. Gas oksigen pula hanya mengisi 21% sahaja kandungan gas dalam atmosfera bumi. Kita juga tahu oksigen sangat penting dalam sistem pernafasan kita.  

Persoalannya, mengapakah Tuhan Yang Maha Kuasa menjadikan kandungan gas nitrogen sangat banyak iaitu kira-kira 3/4 dari kandungan atmosfera kita berbanding gas oksigen. Seterusnya kaitkan kepentingan kitar nitrogen dan jumlah gas nitrogen dalam atmosfera bumi dalam jawapan anda."

Soalan di atas hanyalah soalan bayangan dalam fikiran saya. Tetapi fakta tersebut memang dipelajari sejak dari Tingkatan 3 lagi iaitu fakta tentang kandungan atmosfera bumi. Fakta tersebut akan dihafal oleh pelajar dan akan ditanya dalam peperiksaan. Tetapi persoalan mengapa Allah jadikan kandungan nitrogen lebih banyak dari kandungan oksigen tidak pernah disoal dalam peperiksaan.

Kitar nitrogen pula dipelajari secara superficial nya di Tingkatan 5. Saya sebutkan superficial, kerana tajuk ini disentuh secara ringkas sahaja, tetapi kerap juga disoal dalam peperiksaan peringkat SPM. Cuma teknik penyoalannya, saya kira tidak pernah menghubungkait aspek pengetahuan dan kekuasaan Allah.

kitar nitrogen - wikipedia
Saya sering bertanya pelajar tentang perkara ini. Kenapa agaknya Allah Yang Maha Bijaksana menjadikan kandungan oksigen yang sangat penting bagi kita itu kurang dari kandungan nitrogen. Sedangkan bila kita menghirup udara yang didalamnya terdiri dari pelbagai campuran gas, hanya gas oksigen yang kita gunakan secara langsung dan yang lainnya kita keluarkan semula dalam bentuk udara hembusan.

Kalau bertanyakan rakan-rakan yang sudah dewasa dan punya ijazah berjela pasti bisa menjawab. Tetapi anak-anak kita, terutama yang dalam Ting 5 jarang sangat terfikirkan perkara ini kerana mereka sudah dilatih untuk menghafal dan meluahkan fakta bukan berfikir kenapa dan mengapa.

Disebabkan kitar nitrogen dan kepentingannya itu jugalah, saya sering beritahu pelajar, kematian kita juga boleh membawa manafaat yang besar dalam alam ini. Selain dari aspek kita akan ditanya di akhirat  nanti tentang kehidupan kita dan kerana itu kita akan dimatikan, ..... kematian setiap dari kita nanti juga sangat wajar dari aspek kitar nitrogen ini.

Anda boleh fikirkan jawapannya?

~cikgunormah@klcitizen~



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

10 comments:

  1. aduh cikgu... kok ambil SPM skali lae memang sah fail ni, dah semput baca soalan ni..

    ReplyDelete
  2. Salam cikgu...

    Subhanallah...semuanya Allah ciptakan tidak sia-sia

    ReplyDelete
  3. sains dan islam tak dapat dipisahkan

    ReplyDelete
  4. Perlu ada kajian dibuat. jawapannya pasti ada.

    ReplyDelete
  5. Salam Normah.

    Ciptaan Allah semuanya tidak sia-sia, semuanya memberi manfaat. Subhanallah.

    ReplyDelete
  6. @ibuintan

    jangan kata ibuintan... saya ni pun tak tentu lagi kalau ambik spm

    ReplyDelete
  7. @imanshah

    islam itu sendiri penuh dengan bukti saintifik

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.