Sunday, January 30, 2011

hujan dan malam punya sifat yang sama

Hujan sejak semalam di Keramat dan kawasan berdekatannya sekitar Kuala Lumpur.

Hujan seperti malam, menyejukkan hati dan perasaan, melunakkan rasa dan menyegarkan impian. Ilham untuk bermadah seloka menyubur bersamanya. Tapi, dek tidak pandai menyusun kata, menumpulkan hajat.

Lantas, meminjam kata-kata Ustaz Pahrol untuk mengetuk hati sendiri:

"Jika seorang datang membuat kita marah, maka dia adalah ‘guru’ yang hendak mengajar kita erti sabar. Jika kita selalu ‘kesempitan’ wang maka itu tandanya kita harus bersedia belajar erti berjimat cermat. Jika kita rasa kita sedang dikecewakan, itu menunjukkan kita sedang belajar untuk membina sikap tidak terlalu mengharap.

Setiap dari kita sedang menjalani proses didikan dalam kehidupan yang singkat ini. Berkali-kali kita jatuh, masih lagi kita jalani jalan yang berliku tersebut dengan kata-kata pembunuh yang kita tak akan mengulang kesilapan yang sama. Tetapi,  tetap kita jatuh juga. Dan kita ulang lagi serta sematkan dalam hati, kali ini.... kali ini tak kan ku ulang perkara sama. Tapi , kan, manusia itu sukar untuk serik.

Jika manis, Allah mengajarku erti syukur. Jika pahit, Allah mengajar ku erti sabar. Jika dikecewakan, aku sedang belajar hakikat tawakal. Bila cemas, Allah mengajar ku erti raja’ (mengharap). Jika sedikit, Allah mengajar ku erti qanaah (berpada-pada). Ya Allah, lepaskan hati kami dari asbab-asbab ini, agar kami bebas dan tenang berpaut pada ‘musabbabil asbab’ (Penyebab segala sebab) – wajah MU ya Allah.

Pujuklah hati, katakan, didikan ini demi cinta-Nya jua ~ Ustaz Pahrol

Segala puji bagi Allah yang mengurniakan kepandaian mengatur ayat yang mengena hati dan perasaan saya,  pada Ustaz Pahrol. Moga Allah terusan kurniakan beliau kesihatan yang baik.


*Did you ever hear a sermon that felt as if it were being screamed into your ear alone? When that happens, it usually has more to do with you than the preacher ~ Mitch Albom


~cikgunormah@klcitizen~







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 comments:

  1. ustaz pahrol memang terbaik...saya selalu mengikuti penulisannya

    ReplyDelete
  2. اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ الله

    Ketika ni hujan sedang turun di sini...

    Semua yang didatangkan Allah dalam hidup kita membuang segala mazmumah dalam hati kita..

    ReplyDelete
  3. Salam Cikgu normah,

    Di Shah Alam ni pun semalan hujan dari pagi hingga malam. Hujan renyai yang tak tahu bila nak berhenti.

    Saya juga selalu tersentuh bila baca N3 Ustaz Pahrol.

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.