Thursday, January 20, 2011

payahnya

Bila hati tidak riang, segala yang di keliling jadi hambar, kan.


Mengambil nafas, melepaskan lelah dari membaca. Penat membaca? Tidak juga. Kerana buku yang sedang dibaca ini, bagi saya secara peribadi,  sangat menarik. Penulisannya bersahaja, seolah sedang mendengar si penulis berkata-kata depan mata. 


Itu keistimewaan penulis, Mitch Albom, seorang Yahudi, yang menceritakan kisah benar beliau dengan 'Rabbi' nya. Albom adalah seorang wartawan sukan yang terkenal, dan telah lama meninggalkan tradisi ritual hidup beragama sebagai Yahudi.  Buku tersebut bertajuk "Have a little faith".


Rabbi nya itu meminta Albom menuliskan eulogy beliau apabila beliau mati nanti. Suatu permintaan yang agak aneh, kerana bagi Albom yang telah lama terpisah dari ritual hidup beragama, apa yang boleh beliau katakan tentang Rabbi nya yang telah sekian lama beliau tidak ambil kisah? 


Apa itu eulogy ya? Mungkin pengertian dangkal saya adalah ia berupa kata-kata pujian tentang  si mati yang dibacakan oleh orang-orang yang istimewa bagi  si mati pada hari pengkebumiannya.


Ekoran dari permintaan yang tidak dapat ditolak oleh Albom, buku ini terhasil. Ia mengisahkan penemuan semula sisi spiritual Albom dalam hidupnya.


Dan ia sedikit sebanyak menampar kecil sudut hati kecil saya. 

Hati yang tidak tenteram adalah hati yang dimiliki oleh tuan yang banyak melakukan dosa. Lebih mudah menepati janji dengan insan lain dari memegang janji dengan diri sendiri. Payahnya. Tindakan yang telah tertulis tidak mungkin dapat  dipadam semula. 

~cikgunormah@klcitizen~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 comments:

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.