Sunday, March 20, 2011

bagaimana sepatutnya?

Setiap profesion ada imej yang berkait rapat. Kalau anda seorang jururawat kemungkinan anda orang yang garang. Jangan marah ya, para misi sekelian, kenapa saya berkata demikian? Sebab banyak pengalaman dalam hidup menemukan saya dengan misi yang garang.

Kalau seorang businessman pula, pasti anda banyak duit. Walau pun saya tahu ramai businessman yang muflis juga. Kalau seorang lawyer? Pasti anda pandai berkata-kata atas tajuk apa pun kan.

Itu apa yang saya fikirkan dalam kepala. Benar atau tidak itu lain ceritanya, walau saya pasti 'mental model' dalam kepala saya banyak yang tidak tepat.

Bagaimana pula sepatutnya seorang guru dalam fikir anak muridnya?

You know.

After school, teacher goes directly home. Carries a bag filled with papers to be read and marked. Might have a cup of tea with spouse. Oh, no. Teacher would never have a glass of wine. That's not how teachers live.

They don't go out. Maybe a movie on the weekend. They have dinner. They put their kids to bed. They watch the news before they settle in for the night to read those papers. At eleven it's time for another cup of tea or a glass of warm milk to help them sleep. Then they put on pajamas, kiss the spouse and drift off.

Teacher's pajamas are always cotton. What would a teacher be doing in silk pajamas? And, no, they never sleep naked. If you suggest nudity students look shocked. Man, can you imagine some teachers in this school naked? That always triggers a big laugh ....
~ Teacher Man : Frank McCourt.


Manusia tidak kira apa profesion atau title yang disandangnya tetap dia manusia yang tidak sempurna. Setiap saat yang kita lalui dalam sehari nafas dihembus dan hela ada titik dosa yang kita akan atau sedang lakukan. Pasti ada hati yang tercuit atau kita lukai pada hari itu, mungkin tanpa kita sedar.

Maaf berkali yang dipinta tak tentu akan diterima seikhlas hati. Namun, sebagai pelaku yang membuat dosa , tugas utama kita ialah meminta maaf tak kira ia akan diampunkan atau tidak.

* sedang duduk dalam lrt putra dari TBS ke masjid jamek sambil sentiasa kagum dengan si doktor yang bijak merawat dan menyembuhkan sakit

~cikgunormah@klcitizen~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 comments:

  1. 'Carries a bag filled with papers to be read and marked.'
    'Watch the news before they settle in for the night to read those papers. At eleven it's time for another cup of tea or a glass of warm milk to help them sleep.'

    ye..memang sy pun buat mcm tu la..:-)

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.