Thursday, March 3, 2011

duduk dan berdiri sama sahaja

Jikalah boleh mengkesampingkan isu pertandingan makmal antara sekolah,  yang melibatkan juga markah pengurusan fail Panitia yang sentiasa tidak saya kemaskini, .... pasti menjadi guru, bagi saya adalah tugas yang paling best sekali selain dari 'tugas' mengemaskini blog saya ini. 


Adakah perkataan mengkesampingkan? Oh... tak ada rupanya.

Sepatutnya perkataan yang betul ialah mengesampingkan. Ya, kalau boleh mengesampingkan hal-hal lain yang tidak berkait dengan proses pengajaran di dalam kelas, alangkah bahagianya. 

Itu kata saya. Walau pun saya tahu, itu tak mungkin akan terjadi.

"Azroy! Duduk !" 

Setelah berbelas tahun tidak mengajar pelajar-pelajar Tingkatan 1, yang baru melepasi alam persekolahan di sekolah rendah, saya dapati memang jauh bezanya melayan kerenah mereka berbanding kerenah pelajar Tingkatan 5.

Apatah lagi kelas yang paling hujung di Tingkatan 1 sekolah saya .  Memang tidak duduk diam, terutama si Azroy yang tingginya tidak lebih dari aras pinggang saya. Comel dan hensem budaknya. Tetapi kecomelan dan kehensemannya sedikit pun tidak memastikan yang beliau mendengar kata.

Terlepas pandang saja, beliau akan meyelinap ke kelas sebelah sama ada dengan kebenaran atau tidak. Bila dipanggil, bagai lipas kudung bersegera duduk di kerusinya menyanyi-nyanyi seolah tiada apa yang berlaku dan saya cuma mengada-adakan cerita tentang 'ekspedisinya'.

"Cikgu.... saya dah kata jangan panggil saya Azroy, boleh tak?"

Masih tidak duduk lagi budak kecil ini.  

Amboi.... banyak comellah budak ni pulak. Hati saya berkata sambil buat-buat meluat.

"Habis tu nak panggil awak apa?" tanya saya.

"Panggil saya Pendek.. Kawan saya semua panggil saya Pendek." 

Bagai digeletek saja rasanya saya mendengar jawapan si Azroy. Tapi... seorang guru tidak boleh saja-saja mengikut telunjuk dan kata-kata anak muridnya...kan. 

Kata-kata pujangga yang pernah saya dengar adalah, seorang guru yang baik adalah pelakon yang hebat dalam kelas. Pujangga yang mana berkata demikian tidaklah saya tahu.  Dan saya mahu menjadi seorang guru yang baik.

"Saya bukan kawan awak. Ikut suka saya nak pangil awak apa. Tu... name tag awak tulis Azroy. Saya panggil awak Azroy. Dah... duduk!"

Duduk si Azroy sambil membuat muka.....

"Kenapa tak duduk lagi?" tanya saya pada Azroy.

"Saya dah duduklah ni cikgu..."

"Tulah... suka sangat bila kawan panggil awak Pendek. Duduk ngan berdiri pun saya nampak sama je, tak ada beza..."

Saya senyum pada Azroy si Pendek yang membalas senyuman saya.


*dah terbayang minggu depan si pemantau bersama failnya membelek fail-fail saya dan menulis markah .... aduii

~cikgunormah@klcitizen~










Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

13 comments:

  1. Assalamualaikum ...

    Ye, saya juga gembira kalau dapat 'mengajar' sepenuhnya tanpa kerja sampingan yang mengganggu proses P&P ...

    ReplyDelete
  2. hehe... saya juga sedang menunggu si pemantau masuk kekelas.. dan pemantau kali ini adalah GC fizik JUSA C di sekolah.... Semuanya kena perfect!!

    ReplyDelete
  3. cikgu normah...saya terasa..muahaha. saya penah kena tegur,

    "knpa kamu x berdiri masa jawab soalan"

    "eh, saya dah berdiri ni"

    ReplyDelete
  4. ...memang lucu budak ni...
    Kak hazel pun pernah alami situasi budak kerdil dalam kelas...
    Suruh semua pelajar berdiri untuk sesi soalan@kuiz..
    ingatkan dia masih duduk...rupanya dah berdiri!(:

    ReplyDelete
  5. السلم عليكم ورحمة الله

    Kelakar budak tu cikgu, banyak merapu merabanlah tu..:)

    ReplyDelete
  6. Salam kak..

    mengajar menengah rendah memang sangat memenatkan.. tapi tidak memeningkan sepertimana mengajar menengah atas

    ReplyDelete
  7. @Ros Illiyyuun

    ya, itulah impian semua guru kan ros

    ReplyDelete
  8. @cikgu_math

    saya pasti narizan mesti sangat bagus

    ReplyDelete
  9. @ain fathihah

    ain
    janganlah terasa
    ain memang comel

    ReplyDelete
  10. @hazeleyed lady

    ya kak hazel
    bila mood kita tengah baik, terasa luculah
    tapi kalau mood tak baik...geram je

    ReplyDelete
  11. @Abd Razak

    waalaikummussalam razak

    budak zaman sekarang, ginilah

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.