Wednesday, March 30, 2011

Fikiran yang huru-hara

Kerap kali apa yang kita rancangkan tidak kesampaian. Kadang benda yang tidak kita rancangkan pula, dan tidak ingin kita lalui, itu yang tetap terusan kita tempuhi.

Kerap kali juga apa yang ingin kita luahkan tidak dapat dibutirkan. Walau berkali kita ulang dan ulang dalam hati dan fikir. Dan kita yakin sungguh itulah yang akan terkeluar dari bibir, tetap ia berkurung di tenggorok sendiri, segan dan terhalang oleh pelbagai sebab yang kita tidak jangka dan duga.

Kerap kali juga, apa yang ingin kita sampaikan tidak membawa maksud yang sama dengan kehendak kita. Apa yang ada dalam benak kita rupanya tidak dapat digarap dan difahami oleh yang mendengar. Maksud yang diingin oleh kita diterima dengan tidak betul dan menyimpang jauh.

Kerap kali juga, ayat dan aksara yang kita susun dengan kemas dan bertujuan untuk dibaca dan difahami oleh orang lain, tiba-tiba hilang dari pandangan. Atas banyak sebab teknikal yang mungkin berlaku atas kesilapan, kecuaian dan kebodohan sendiri. Dan hati pun jadi malas unuk mengarang semula.

Tetapi kita pun tahu, semua yang berlaku ada sebabnya yang kita sendiri pun tidak tahu kenapa. Biar pun asal niat di hati tulus dan ikhlas, tidak semestinya yang kita ukir dalam hati itu dimudahkan jalannya.

* entri yang sepatutnya dipublish dan telah habis ditulis, hilang pula .... Sebab tidak disave sewaktu menutup PC dan banyak perkara pada hari ini yang menghuru-harakan fikiran.


~cikgunormah@klcitizen~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 comments:

  1. mungkin ada hal lain yang difikirkan...hilang tumpuan..

    ReplyDelete
  2. tenang2kan fikiran yer kak..

    ReplyDelete
  3. salam....
    yang baik dari ALLAH dan kelemahan itu adalah dari kita...banyakkan bersabar.

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.