Sunday, May 8, 2011

recuperate





Hari Ahad.

Tidaklah teruja sangat menyambut Ahad seperti menyambut hari Jumaat. Memang sudah tabiat manusiakan suka memilih, sehinggakan perkara hari pun boleh suka atau tidak. Bila senja Ahad tiba, rasa blues mula menyerang, ibarat tetamu yang tidak diundang mengetuk pintu rumah. Itulah perasaannya.

Ingin berjaya. Siapa?

Tidak perlu ditunjuk-tunjuk siapa. Semua yang masih bernafas dan bisa berfikir yang rasional pastinya inginkan kejayaan.

Why successful people leave work early?
Teruja membaca artikel tersebut. Sah! Memang selepas ini, janganlah ditanya ya, kenapa saya duduk termenung, atau berjuntai kaki sambil bersandar di bilik guru selepas habis kelas. Ada sebab musababnya. Dan telah terbukti pun dari kajian saintifik.
Timothy Ferriss gives similar advice in his New York Times bestseller, The 4-Hour Workweek. He stresses the Pareto principle, or the 80/20 law, which is that 80 percent of outputs come from 20 percent of inputs. So stay focused, and you'll do more in less time

Katalah dalam sebulan tu ada 25 hari bekerja. Jadi kalau ikut nisbah yang di sarankan... lebih kurang 6 hari yang saya perlu rajin dan fokus dalam bekerja. Memang fokus. Dan ia menambah 80% hasil kerja saya.

Work smart. :)

di sana


Jadi, Fairose (*jiran belakang tempat duduk dalam bilik guru)... kalau nampak kak normah sedang bersandar sambil memerhati guru lain lalu lalang selepas kak normah habis mengajar sementara menunggu waktu balik, jangan ditanya kenapa, dan jangan di hairan mengapa cikgu hampir menopause ini duduk goyang kaki sahaja ya... I'm recuperating.. :)

lets recuperate together

~cikgunormah@klcitizen~




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.