Wednesday, July 20, 2011

jangan ingat kerja mudah...

Saya kira ini satu permintaan. Dari seorang sahabat lama. Untuk berkongsi tulisannya.

Cuma kisahnya agak panjang. Bersabarlah membacanya. Kerana di penghujung cerita memang menarik. Harap terhibur...

Mat tidak pernah membantu isterinya membuat kerja-kerja rumah.

Malah dia sering bersungut sendirian kerana telah merasa bosan setiap hari pergi kerja, sedangkan Nab isterinya hanya tinggal di rumah. Kalau boleh, dia mahu isterinya tahu betapa penat dan letihnya dia bekerja setiap hari untuk menanggung keluarga.

Satu malam ~~~~

Mat berdoa,"Ya Tuhanku. Aku bekerja 8 jam sehari sedangkan isteriku hanya tinggal di rumah bersama anak-anak. Aku mahu supaya dia tahu betapa letihnya aku bekerja setiap hari. Tolonglah ya Tuhan, tukarkanlah aku dan isteriku. Biar aku yang menjadi isteri untuk sehari sahaja supaya dia pula dapat merasakan betapa letihnya aku bekerja. Biar aku pula yang berehat di rumah"

Doa Mat termakbul.

Pagi besoknya, dia bangun dari tidur sebagai seorang isteri. Bangun saja dari tidur, dia bergegas ke bilik air, menggosok gigi dan terus ke dapur menyediakan sarapan untuk suami dan anak-anak. Seterusnya membangunkan anak-anak dan melayan mereka bersarapan, pada masa yang sama melayan suaminya bersarapan.

Selesai, dia menghantar suami ke muka pintu, kembali dia membetulkan baju anak-anak yang hendak ke sekolah dan menyediakan bekal untuk anak-anaknya bawa nanti ke sekolah. Habis segala, dia lantas memanaskan enjin kereta dan bergegas menghantar anak-anak ke sekolah pula.

Dalam perjalanan balik dia singgah di pasar untuk membeli ikan dan keperluan dapur yang lain. Hampir dua jam barulah dia sampai ke rumah. Sesampai di rumah perkara pertama yang dibuat ialah menyimpan barang-barang dapur ke dalam almari dapur dan ikan yang dibeli tadi di simpan dulu dalam peti ais.

Tak sudah lagi. Perkara seterusnya ialah mengutip kain baju 'busuk' untuk dicuci dengan mesin sehingga selesai dan dijemur. Sambil-sambil itu mengemas dapur dan rumah.

Barula acara memasak bermula untuk anak-anak yang akan balik sekolah nanti. Jam 12.45 tengahari barulah selesai acara memasak. Terpaksa pula bergegas mengambil anak dari sekolah.

Mengharungi lalu lintas serta kerenahnya, selesailah tugas mengambil anak. Agenda seterusnya ialah memberi mereka makan pula sebelum mengatur anak-anak membuat kerja sekolah. Dalam pada itu kenalah pula mengemas rumah supaya jangan bersepah sangat. Oh ya....tidak lupa juga mengangkat kain di jemuran.

Hari itu pula, kebetulan anak bongsu menangis kerana terjatuh. Kenalah pula memberi rawatan dan memujuk supaya tangisan tidak berlarutan. Dah selesai, kain-kain yang baru diangkat tadi perlu pula dilipat dan disusun dalam almari.

Sedar tak sedar, waktu Zohor dah tinggal tak berapa minit saja lagi. Terpaksalah bergegas pulak menunaikan Zohor sebelum tertinggal. Selesai memberi salam, terdengar pula azan Asar. Selesaikan pulak solat Asar sebelum menyambung apa-apa kerja yang belum siap.

Belum sempat dia rehat, terpaksa pula kembali ke dapur untuk menyiapkan makan malam. Lepas Maghrib, tugas bersambung pula melayan suami dan anak-anak makan, mencuci pinggan mangkuk selesai makan dan mandikan anak yang masih kecil.

Sebelum melabuh tirai, kenalah pula menguruskan supaya anak-anak masuk tidur.... dan berbagailah lagi. Sudah hampir pukul 11.00 malam barulah semua kerja rumahtangga selesai. Badan pun dah longlai. Bolehlah agaknya dia berkira untuk berehat melepas lelah.

Oops.... belum boleh rehat rupanya. Suami juga mahukan layanan. Berdosa isteri kalau tidak melayani kemahuan suami. Tambahan pulak malam tersebut malam Jumaat. Maka suami dilayani dengan sewajarnya. Akhirnya, tak pasti pukul berapa tertidurlah dia.

Sebelum dinihari, Mat sempat terjaga dan bersegera bangun dan berdoa semula,"Ya Tuhanku. Barulah kini aku tahu. Aku dah tak sanggup lagi jadi isteri. Aku keluar bekerja seharian pun tak penat macam ni. Ada juga masa berehat, minum kopi dan berbual dengan kawan-kawan. Tolonglah kembalikan aku sebagai suami semula. Tobat aku tak sanggup dah jadi isteri. Salah sangkaanku selama ini bahawa kerja-kerja isteriku di rumah begitu mudah. Biarlah isteriku terus di rumah dan aku keluar bekerja"

Sekonyong-konyong Mat terdengar satu suara ghaib berkata,"Wahai Mat, kamu belum boleh kembali menjadi suami sebab persetubuhanmu malam tadi telah menjadi benih. Kamu kenalah tunggu 9 bulan 10 hari lagi untuk melahirkan anak sebelum kamu dapat menjadi suami kembali...."

Whatttt???.. . 9 bulan 10 hari??? Beranaaak? ??....... Waaaaaa.. tak nak, tak nak, tak taaaaaaaaaaaaaaaaaa akkkkk... !!!

~~~~~

"Bang, bang... Abangggg... apasal niii.....??"

Sergah satu suara disisinya.

Mat melompat bangun dari katilnya dan terus memegang isterinya sambil bertanya," Nab, Nab yang jadi suami atau abang yang jadi suami???

"Laaaaa... tebiat apa pulak abang ni. Kan Nab nie pompuan. Tentulah abang yang jadi suami. Apa punya lawak pagi-pagi buta ni ?"

Hari tu Mat mengambil cuti emergency dan sehari suntuk membantu isterinya membuat kerja-kerja rumah.

Hinggakan seluar kecik dan baju kecik Nab pun habis Mat kutip basuh. Nab terkedu beghok, terlopong dan jadi bisu seharian melihat gelagat suaminya.... .....

Moral cerita :

Isteri perlu disayangi dan lindungi kerana ia adalah anugerah Tuhan yang tidak ternilai.. so suami-suami di luar sane mahupun di dalam sini. Hargailah isteri anda..

~zolos~
*dengan sedikit tokok dan tambah. jangan marah :)

Saya tergelak membaca bahagian - bahagian yang akhir.

Apa pun, saya kira, tambahan moral of the story ialah, bila berdoa, kenalah spesifik. :)

~cikgunormah@klcitizen~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

6 comments:

  1. hahahahaha... kelakar sangat laaa.... ehehehe

    ReplyDelete
  2. seronok dibaca la cikgu. nak post kat blog saya boleh?

    ReplyDelete
  3. @Gen2Merah

    Memang kelakar kan... :)

    ~cikgunormah~

    ReplyDelete
  4. @R.W.M Faez

    Boleh aja faez

    ~cikgunormah~

    ReplyDelete
  5. Bagus ceritanya. Menarik dan tertarik. Ada juga segelintir suami yang faham. Ada juga yang jadi MR.MAMA!

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.