Sunday, August 28, 2011

erat dan kemas





Jarang sangat berjumpa. Kehidupan harian menjadi alasan.

Blood is thicker than water .

Pertalian darah.

Kejauhan menjarakkan hubungan. Dan memang kesilapan banyak di pihak saya. Tapi, kan saya pun insan biasa.


Akak ikut mak ya.


Ok.

Yalah, takkan nak dibiar emak pergi sendiri.

Acara munjung. Masyarakat Jawa di kampung masih mengekalkan tradisi ini. Hujung Ramadan, acara ini seolah menjadi kemestian. Menziarahi rumah sudara-mara dengan satu tujuan sebelum berhari raya iaitu berkongsi makanan untuk berbuka puasa.

Biasanya makanan berat, berupa nasi berlauk atau nasi impit berlauk. Kalau tidak punya upaya untuk memasak, boleh berkongsi makanan kering yang menjadi keperluan seperti gula, susu, air minuman botol atau tin dan sebagainya.

Tok..

Pangkat Datuk kerana pertalian saudara. Matanya sudah tidak nampak separuh. Nampak uzur benar. Tapi wajahnya masih tenang seperti dulu-dulu.

Kabare? . Apa khabar?

Waras, Tok.

Dia genggam tangan saya erat. Kemas. Matanya memandang saya. Jauh ke dalam . Dengan senyuman. Puas.

Setiap tahun begitu.

Dengan setiap orang yang dijumpanya.

Seolah menelan sepenuh pandangan di hadapannya kerana sepertinya ini lah pandangan yang terakhir berjumpa sanak saudara sebelum berhijrah ke alam yang lain.

Dan saya rasa bersalah.

Kerana saya bukanlah insan yang baik.

Selamat Menyambut Aidilfitri rakan-rakan, dan maafkan segala salah silap saya.

~cikgunormah@klcitizen~







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...