Monday, August 22, 2011

jenis tak bersyukur....

Hujan waktu ini. Alhamdulillah. Sejuk dan nyamanlah malam ini mendodoi tidur masing-masing.

Sambil menaip ini, telinga didendang dengan kata-kata motivasi dari Dr Muhaya. Hati. Menjadi lembut, jika Allah inginkan insan yang empunyanya baik. Lembutlah hati, agar kita nanti di sana bersama mengadap Ilahi, tidak dipersoal mengapa dan kenapa jalan yang dipilih tidak diredhaiNya.

Syukur.

Insan yang bersyukur itu rupanya lebih baik dari insan yang sabar. Biasa saya dengar. Hadis? Atau kata-kata hikmat? Wallahualam.

Sewajarnya dari awal pagi tadi, saya bersyukur. 

Kerana? 

Bangun dari mimpi...., dan sekeliling saya masih ada. Anak, suami, rumah dan harta benda masih punya. Tiada musibah. Malamnya tidur lena tanpa gangguan.

Syukur juga kerana mengadap cermin, wajah saya masih seperti sedia ada. Tidak herot dek saraf yang rosak. Mata saya masih berfungsi, tidak buta sebelah, walau sejak dulu rabun. Tapi, kan cermin mata saya juga masih baik. 

Walau kedut dan uban di kepala makin bertambah, tetapi itu lumrah , bukan musibah. 

Dan segala yang remeh di sekeliling berada serta berfungsi  seperti biasa, seperti hari lain, air di paip, ubat gigi , berus gigi, sabun mandi , tuala, tandas yang tidak tersumbat, baju yang sudah bersterika dan segala mak nenek yang saya take for granted.

Sewajarnya, kan. Sewajarnya apa? 

Bersyukur.

Mengejar  rutin sering membuat saya tiada masa untuk duduk dan merenung hidup saya, dari segi keremehan yang menyenangkan. Tiada masa untuk duduk bertafakur dan berterima kasih dengan sesungguhnya, atas nikmat yang tidak tertulis dan terucap dan sering tidak dipandang semasa masih ada. 


Sudah puluhan tahun. Dan syukur itu lebih terkesan meresap dalam setiap inci jaluran urat ini.


Semoga esok lebih baik .

~cikgunormah@klcitizen~ 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...