Sunday, August 21, 2011

tak payahlah nak jadi poyo sangat...






Poyo.

Mencari maksud poyo.  Tiada dalam Kamus DBP online. Tanya pakcik google, banyak versi yang diberi, terutama dalam web forum.

Terjumpa maksud poyo dalam Urban Dictionary. *Baru saya tahu ada urban dictionary*
Ada 2 maksud yang diberi untuk poyo ni.













Kenapa sibuk sangat dengan istilah poyo ni. Sebab entri yang ini rasanya nak mengetengahkan sifat kepoyoan saya. Sebelum menulis sudah terasa macam bagus sangat, tetapi tetap hendak menulis juga. Tulislah. Bukannya ada editor nak proofread pun kan.

Kalau hendak hidup bahagia, bagaimana?

Buang 3M dalam hidup. Iaitu.... membaca, menulis dan mengira. 

Ha? 

Eh! Silap. Bukan 3M yang itu. Kalau buang 3M yang itu, bukannya bahagia yang datang, tetapi M yang keempat yang menjengah, iaitu merana.

Sebenarnya 3M yang lain. Yang disaran oleh Dr Muhaya dalam slot Islam Itu Indah yang bersiaran pada 3 Ogos yang lepas. Hendak mendengar rakaman audio itu boleh ke sini.

Kata beliau , jika hendak bahagia, cuba amalkan membuang 3M ini iaitu menyesal, mengeluh dan merungut. Redha adalah kata kuncinya.

Menyesal. Banyak yang saya sesalkan dalam hidup ini. Menyesal tak belajar betul-betul, itu satu contoh. :) Tapi benda dah lepas kata Dr Muhaya, kenapa perlu digali dan diungkit semula. Kisah lama yang menyesak dada kenapa perlu diputar kembali dalam layar ingatan. Bukan menambah suka, tetapi menambah derita. Betul? Saya setuju.

Mengeluh. Setiap hari saya mengeluh. Kerja yang bertimbun. Sakit pinggang dan sakit lutut. Mengeluh kerana terpaksa memanjat tanak-anak tangga setiap hari. Ambil yang positif dari semua itu, pesan beliau. Sakit pinggang memberi peluang untuk mengajar sambil duduk tanpa dipersalahkan orang lain :), memanjat anak tangga pula menjadi senaman tanpa perlu diusahakan (*cuma pastikan kasut yang bertumit 2 inci itu saya simpan dalam almari dulu) dan kerja yang bertimbun bermakna kita masih bernasib baik punya kerja yang halal, tidak dibuang kerja dan pastinya setiap bulan ada gaji.

Merungut. Ha ini lagi satu. Segala bendalah yang akan dirungut. Cashier yang masam di kaunter, servis di restoran yang tidak tiptop, segala sistem-sistem yang ada di sekeliling. Tapi, kalau tak merungut, macamana memperbaiki sistem kan? Saya kira, memberi komen positif tidak dikira merungut, komen beserta cadangan boleh menambahbaik mutu perkhidmatan. Dan komen tersebut disalurkan melalui medium yang betul.

Positif. Positif. Positif.

Senang nak tulis, hendak membuatnya?

Itulah yang hendak dicuba. Kan selalu kita kata, hari ini mesti lebih baik dari semalam, ini bagi orang yang bijak. Kalau hari semalam lebih baik dari hari ini, itu manusia yang tidak bijak. Dan kalau hari  ini adalah sama sahaja dengan hari semalam, itu adalah manusia yang terpedaya dalam hidupnya.

Betul tak saya kata entri ini macam entri yang poyo?

Selamat berhujung minggu dengan kepoyoan masing-masing.

~cikgunormah@klcitizen~



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...