Saturday, September 17, 2011

belajar mementingkan diri sendiri



Berazam hari ini tidak mahu  on  laptop. Tidak mahu mengadap blog dan mengupdate entri.

"..and a productive day it shall be . "

Alah, kalau ketagihan itu sudah menyerap di setiap helaan nafas, tetap ia menarik keluar diri dari azam yang kononnya membulat di hati. Payah menunai janji dengan diri sendiri, sebenarnya.

Dalam menunggu mat india membasuh kereta saya, seperti biasa, sempat membelek semula tulisan Frank Mc Court dalam bukunya Teacher Man. Sudah lusuh buku ini, entah berapa kali diulang baca. Tetapi agak relevan dengan saya dan rakan-rakan guru.


A young substitute teacher sat beside me in the teachers' cafeteria. She was to start her regular teaching career in September and could I offer her any advice?
Seorang guru pengganti yang muda duduk di sebelah saya dalam kafe guru. Dia sepatutnya memulakan karier perguruannya dalam bulan September dan bolehkah saya memberikan pada beliau sedikit nasihat? 
Find what you love and do it. That's what it boils down to. I admit I didn't always love teaching. I was out of my depth. You're on you own in the classroom, one man or woman facing five classes every day, five classes of teenagers. One unit of energy against 175 units of energy, 175 ticking bombs, and you have to find ways of saving your own life. They may like you, they may even love you, but they are young and it is the business of the young to push the old off the planet. I know I'm exaggerating but it's like a boxer going into the ring or a bullfighter into the arena. You can be knocked out or gored and that's the end of your teaching career. But if you hang on you learn the tricks. It's hard but you have to make yourself comfortable in the classroom. You have to be selfish. The airlines tell you if oxygen fails you are to put on your mask first, even if your instinct is to save the child.
Cari apa yang anda minat dan buat. Itu yang sebenarnya. Saya mengaku yang saya sebenarnya tidaklah menyukai mengajar pada awalnya. Tetapi saya telah berjaya mengatasi masalah tersebut.   Bila dalam kelas, anda sebenarnya bersendirian, seorang wanita atau seorang lelaki mengadap 5 kelas setiap hari, 5 kelas penuh dengan remaja. Satu unit tenaga berhadapan dengan 175 unit tenaga, 175 bom jangka, dan anda harus mencari jalan sendiri menyelamatkan diri anda.. Mereka mungkin akan menyukai anda, mungkin juga menyayangi anda, tetapi mereka semua muda, dan memang lumrah orang muda inginkan orang tua jauh dari planet ini. Saya tahu saya hanya membesar-besarkan keadaan tetapi ia lebih kepada keadaan bila seorang ahli gusti masuk ke dalam gelanggang atau orang yang bertarung dengan lembu jantan masuk dalam arena. Awak boleh dikalahkan atau dirodok dan jika itu berlaku maka berakhirlah karier anda sebagai guru. Tetapi jika awak bertahan, banyak tipu helah didalamnya yang awak boleh belajar. Memang susah tetapi awak kena menyesuaikan diri dalam kelas.  Perlu belajar mementingkan diri sendiri. Bukankah syarikat penerbangan sendiri memberitahu, jika paras oksigen rendah, anda mesti mengenakan topeng oksigen anda dahulu, walau pun naluri kita ingin menyelamatkan anak kecil disebelah.
page 303. 

Bila baca sekali imbas, seolah Mc Court memandang bidang perguruan ini seperti sebuah pertarungan. Tapi membaca keseluruhan buku ini menggambarkan beliau sebagai seorang guru yang cuba mengeluarkan diri dari sistem pendidikan yang terkongkong. 

Kunci utama yang saya kira menjadikan beliau seorang guru yang berpengaruh ialah hubungannya dengan murid-muridnya. Bukanlah dengan melibatkan diri dengan masalah dan hidup pelajar-pelajar tersebut, tetapi dengan merangsang minda, memahami konflik dalaman pelajarnya dan sentiasa berterus terang.

Merangsang minda.

Saya kira ia senjata utama dalam meningkatkan jati diri. 

Salam hujung minggu dan selamat berpesta makan.

~cikgunormah@klcitizen~



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.