Thursday, September 29, 2011

mati kena langgar


Kenapa , kan, cikgu....

Saya sudah tahu apa yang ingin ditanyanya. Bila sudah berbelas tahun mengajar benda yang sama, sesiapa pun, sudah boleh mengagak bahagian mana yang akan menjadi kemusykilan pelajar dan menjadi bahan soalan.

Tetap saya mendengar, seolah soalannya itu pertama kali saya dengar. 

Ya ?

Kenapa pakcik yang saya kenal tu, dah berpuluh tahun merokok, tak ada pun mati-mati lagi.  Baru ni dia pergi check paru-paru dia, bersih je paru-paru tu.


Soalan yang sama. 

smoking in the shadows
Terutama bila berbincang tentang penyakit dalam badan manusia. Dan bila dibaca pernyataan antara punca pencemaran udara ialah asap dari kenderaan atau asap rokok, yang mana ini boleh membawa kepada penyakit yang lain seperti penyakit paru-paru atau kanser, maka, akan keluarlah soalan-soalan seperti itu.

Kalau betul, merokok boleh menyebabkan sakit kanser atau tibi, kenapa pakcik si anu atau pakcik si ani masih segar bugar, malah anak-anaknya berderet lagi , cikgu. Sihat-sihat pun.

Wallahualam. 

Itulah jawapan saya. Yalah, penyakit, kematian, susah senang bukan di bawah kuasa saya. Allah yang punya kuasa.

Walau pun bukan tidak ada kajian yang dilakukan untuk mengesahkan pernyataan itu, tetap ditanya mengapa, kenapa dan bagaimana.
Berdasarkan Kajian Morbiditi dan Kesihatan Kebangsaan Ke-2 yang dijalankan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia dalam tahun 1996, tabiat merokok menyebabkan kematian lebih kurang 10, 000 setahun. sumber

Tapi, kalau hendak dibanding-banding kematian akibat merokok dan kematian akibat kemalangan di jalan raya sebenarnya hampir sama sahaja bilangan yang mati, keduanya beribu-ribu kematian.
Kematian yang dijangkakan pada tahun 2005, 2006, 2007 dan 2008 ialah 7,684, 7,775, 8,293 dan 8,845 masing-masingnya, tetapi usaha-usaha pihak berwajib termasuk program Ops Sikap telah mengurangkan kematian itu kepada 6,188, 6,287, 6,282 dan 6,527 bagi siri tahun-tahun yang sama. - Malaysia Pegang Rekod Kematian Jalan Raya
Tetap tentang mati beribu manusia.

Tak betullah kata, merokok boleh membawa maut.

Pakcik yang awak nampak tu mungkin Allah beri peluang kat dia untuk bertaubat, tapi bila dia tak taubat , Allah panjangkan umur dia. Bila panjang umur tak taubat juga, Allah panjangkan lagi.. Itulah agaknya. Itu dah memang rezeki dia lah. Rezeki awak pulak  yang merokok ni tak taulah nak kata, kan. Saya yang tidak merokok ni pun tak boleh nak kata juga mati sebab apa.

Samalah juga rasanya bila memandu. Bukan semua yang memandu akan mati kemalangan, kadang-kadang yang tengah duduk makan tepi jalan di kedai mamak, bersebelahan dengan jalan raya tu yang mati kena langgar.

Kerja Allah, bukan kerja manusia.

Tapi, tetap, merokok itu membahayakan kesihatan ya, nak.

~cikgunormah@klcitizen~ 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...