Wednesday, September 28, 2011

nasib baik lagi saya tak tumbuk muka awak...


Kesusahan boleh membawa kebaikan. Jika dinilai dari sudut positifnya.

Dan saya berharap, agar saya sentiasa diberi Allah kebolehan, menilai serta menerima sisi positif dari setiap kejadian yang berlaku.

Dah lama jadi driver tow truck ni?

Pertama kali saya duduk di bahagian penumpang dalam lori tow truck

Sejam setengah menunggu trak tunda itu untuk sampai ke tempat kereta saya. Penantian kali itu terasa pendek, kerana Allah mudahkan dengan kehadiran rakan guru yang sangat prihatin, serta dua orang bekas pelajar  yang meneman saya berbual. Kehadiran mereka menghilangkan rungsing serta tekanan perasaan melihat kereta saya tersadai di tepi stesen minyak.

Terima kasih banyak-banyak. Allah sahaja yang dapat membalasnya. :)

Lama jugalah cikgu, dengan AAM ni dah hampir 10 tahun.

Hari itu sahaja, sehingga jam 630 petang waktu itu, kereta saya merupakan kereta ke 12 yang telah ditundanya. Penat. Sudah pasti. Mengharung kesesakan jalan hendak menyampai ke tempat tuan-tuan punya kereta yang gelisah, risau dan cemas akibat kereta yang breakdown tak kira masa, sebenarnya , rupanya, bukanlah kerja mudah. Baru saya tahu.

Macam-macam cerita , cikgu. Ada satu kes, saya sampai di tempat breakdown dalam masa 45 minit selepas tuan punya kereta call HQ. Belum sempat saya buka pintu trak saya, tuan punya tu  dah bukakan pintu dan terus TUMBUK muka saya. Ni ... , parut kesan tumbuk ni pun ada lagi.  

Dia berpaling mengadap saya. 

*Eh, eh , tak perlulah tunjuk, tengok je ke jalan depan encik Badrul -nama si driver seperti tertera pada uniformnya - , awak tu tengah drive, tegur saya dalam hati.  :) *.  

Padahal jalan memang jam waktu itu.

Dia tumbuk muka en Badrul??  

Macam tak percaya pun ada. Tapi saya percaya. Sebab dalam keadaan risau, cemas, panik, panas, penat, lapar, malu dengan kereta yang tersadai di tepi jalan atau di tengah jalan, apa perkara pun mungkin berlaku.

Cikgu tau apa yang saya buat?

Manalah saya tahu.  Tapi sebenarnya soalan bentuk sebegini tak perlu di jawab. Jadi saya tunggu sambungan ceritanya, sambil melihat ke jalan raya di hadapan dan saya pasti saya tak pernah sampai ke kawasan tersebut. 

Saya cakap pada dia. 'Tokey, saya sampai tempat tokey dalam masa 45 minit saja, tak sampai satu jam pun. Sekarang, tokey sudah tumbuk muka saya, saya mau pegi klinik ambik ubat untuk ini luka , kemudian saya mahu pegi balai , buat report, lepas itu baru saya datang balik.'

Habis tu , dia cakap apa.

Si tokey tu bising jugak..., dia kata, kereta dia macamana? Saya kata, tokey tunggu sajalah. Saya mahu selesai masalah saya dulu. Saya pun pegi klinik, buat report kat balai, lepas tu saya pegi balik ke tempat tokey tu, saya cakap kat tokey tu, saya sudah selesai urusan saya, tokey tunggu sini, lagi 3 jam, kawan saya akan datang bawak lori truck lain punya, angkat tokey punya kereta. Terkulat-kulat bijik mata dia. Saya pun, balik semula ke ofis, buat report. 

Dia sambung lagi ...

Nasib baiklah cikgu, saya tak balas balik tumbukan dia, walau pun dulu, saya ni pun kategori panas baran jugak. 

Hahaha. Tergelak saya di situ.

Dalam hati saya berkata, nasib baiklah tadi saya tak tumbuk muka En Badrul ni, waktu dia sampai tadi. Hah... nasib baik. :)

Dan nasib baik juga, saya bukan seorang  pemandu kereta tunda.
Steer Up the Yellow Line of the Tow Truck


*terima kasih kepada operator, mekanik dan pemandu kereta tunda di AAM Kuala Lumpur yang membantu saya semasa dalam kesusahan tempohari. Jasa kalian juga tidak mungkin saya balas, hanya kepada Allah saya serahkan urusan tersebut.



~cikgunormah@klcitizen~



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.