Tuesday, November 15, 2011

bukan sudah ku kata begitu...?

Satu perkara yang menarik dan mengujakan. 

Bukan. 

Bukan tentang gambar budak perempuan bertudung yang kelihatan menunjukkan "si kembar" di dadanya. Aish... langsung tak menarik, tetapi menjelikkan.

Tetapi, tentang artikel ini;  M'sians working more and carrying home more work . 
I have a dear friend who works in a rather high position in a multinational who told me that whenever she was at headquarters in Europe, she is reminded that no one is allowed to work beyond office hours unless a written request is submitted.
“They shut down the office after 5 so you had better have a strong case to want the lights and air-conditioner on,” she said.
Saya punya seorang rakan yang bekerja di peringkat yang agak tinggi di sebuah syarikat multinasional, yang memberitahu saya bahawa bila sahaja dia berada di ibu pejabat syarikat tersebut di Eropah, dia akan diingatkan bahawa tiada sesiapa pun dibenarkan bekerja melebihi waktu pejabat melainkan permohonan bertulis untuk berbuat demikian diminta terlebih dahulu. 

"Mereka akan menutup pejabat selepas pukul 5, jadi anda perlu punya alasan yang cukup kuat jika mahukan lampu dan alat penghawa dingin dipasang selepas waktu itu," katanya.
~ Soo Ewe Jin

Saya kira di sana, iaitu di over the sea, ialah membuat kerja bersungguh pada waktu yang ditetapkan. Ini yang dinamakan produktiviti.

Kualiti kerja.

Kerja dalam masa yang singkat tetapi kerja yang bermakna. Tidak guna juga menghabiskan masa 10 jam di tempat kerja, tetapi tetap hasilnya ialah hasil last minute.

Tidak mengata orang lain. Ini sedang memukul dulang, terpercik air ke muka sendiri. Eh, betul ke peribahasa ini ya. Ya, saya juga ada perangai-perangai masuk kerja ikut waktu, balik kerja di luar waktu, tetapi , kerja tetap hampas. :(
ACCORDING to a global survey by Regus, Malaysians are not only clocking more hours at work but bringing their office load back home as well.
Mengikut kajian global oleh Regus, penduduk Malaysia bukan sahaja bekerja lebih waktu tetapi turut membawa balik beban kerja dari pejabat juga.

Dari tulisan artikel tersebut yang bersumber dari kajian global, seramai 47% dari kita-kita ni, yang membawa balik kerja , lebih 3 kali dalam masa seminggu berbanding 43% rakyat dunia. Dan, 15% dari kita ini yang bekerja lebih 11 jam sehari, berbanding 10% rakyat dunia.

Wah... siapa yang kata rakyat Malaysia ni malas? Siapa?

Dah terang lagi bersuluh kan. Memang kita ni rajin lah, kan. Saya pun termasuklah juga tu. :) Dan saya mengaku punya ramai rakan-rakan yang rajin-rajin belaka seperti saya. Hahaha, tak nak mengalah jugak kan.

Tetapi, ada kesan tidak baiknya dari sifat kita yang terlebih rajin ini.

“The long-term effects of such over-work could be damaging to both workers’ health and overall productivity. This is because workers may drive themselves too hard and become disaffected, depressed and even physically ill.”

Kesan jangka panjang akibat kerja berlebihan boleh memberi kesan tidak baik kepada kesihatan pekerja dan produktiviti. Ini kerana pekerja tersebut memaksa diri untuk bekerja dan boleh menyebabkan murung dan sakit fizikal.

Ha... sekarang saya sudah tahu kenapa saya murung. :)

Depressed


Jadi , kengkawan sekalian, pencen pada usia 60 memang tak patut, dan bekerja di hari Sabtu serta overtime memang tak wajar.

Setuju??

~cikgunormah@klcitizen~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.