Saturday, November 12, 2011

mimpi ngeri dan realiti yang pahit

Meanwhile, Deputy Education Minister Datuk Dr Wee Ka Siong said teachers should not be blamed for accidents. - The Star Online

Kisah tragis.

Kejadian bersebab tayar bas pecah.

“There were two drivers on board. Initial investigations showed that the driver at the wheel lost control of the bus after one of the front tyres burst. - Four Die In Tragic Crash

4 insan yang pasti akan diingati selamanya oleh orang yang tersayang. Kemalangan maut di Tanjong Malim, Perak, melibatkan pelajar-pelajar SMK Air Merah, Kedah, seorang guru dan seorang Ketua Wanita Umno cawangan Kampong Alor Teja.

Inilah sebenarnya mimpi ngeri bagi mana-mana guru.

Membawa pelajar berombongan , lawatan sambil belajar, ke pertandingan atau ke mana sahaja, tidak kira berapa ramai pun, hatta, membawa seorang pelajar keluar atas urusan sekolah pun , pasti berdebar-debar. Resah dan kecut perut.

Apa pun memang boleh berlaku.

Pelajar tertinggallah, barang pelajar hilanglah, lambat sampai dari masa yang ditetapkan dalam suratlah, memang sering terjadi dan pernah terjadi. Walau pun, beberapa langkah keselamatan memang diambil oleh guru-guru yang terlibat.

Mengurus sebuah rombongan memang payah. Bukan kerja mudah. Apatah lagi mengurus anak-anak orang lain ini. Bermacam kerenah akan kita jumpa.


Dan saya tetap kagum dengan guru-guru yang diamanahkan atas tanggungjawab ini. Cekal dan komited, itu ciri yang mereka ada pastinya.


Buat yang telah pergi ini, kita panjatkan doa, moga roh mereka ditempatkan bersama insan soleh dan moga keluarga yang ditinggalkan dimudahkan hidup mereka dunia akhirat dan tabah menghadapi ujian besar ini. Ameen.

~cikgunormah@klcitizen~


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.