Wednesday, November 9, 2011

saya memang suka kat awak, tapi ...

Cemburu.

Itu memang fitrah. Cemburu menjalar dalam hati biasanya terhadap orang yang kita sayang. Kalau pada orang yang kita benci, itu lebih kepada iri hati atau dengki.

Yakah?

Entahlah. Teori sendiri sebenarnya.

Saya memang tak ada apa-apa dengan dia, cikgu.

Oh.. Bukan ke dia ni yang ada minat kat orang lain tu?

Saya hanya memancing pertanyaan. Sudah berbelas tahun mengadap pelajar, sudah tahu kilas mata dan suara budak-budak ini.

Muka dia berubah.

Ala... Cikgu. Ni, yang buat saya hilang semangat nak belajar ni. Ala... Saya nak baliklah. Kenapa cikgu cakap macam tu.

Saya tergelak besar.

Rakan yang ikut sama kelas tambahan ini, buat muka selamba. Kerana orangnya memang selamba.

Eh, tadi awak kata awak tak ada apa-apa dengan dia tu. Bila saya cakap macam tu, terus awak touching ni, kenapa? Rupanya awak ada hati dengan dia ya.

Mukanya merah. Rahsia yang dia simpan sendiri agaknya, bakal diketahui saya.

Memanglah saya ada hati kat dia. Tapi , saya takutlah nak beritahu. Ini bukan cinta pandang pertama. Lepas saya rapat dengan dia, baru saya rasa ada hati ngan dia. Saya takut kalau saya beritahu nanti, dia tak nak tegur saya pulak.

Dia ni takut mengambil risiko, cikgu.

Kawan yang dari tadi menyelambakan diri bersuara.

Ah, engkau pun samalah.

Saya tergelak lebih kuat. Memerhati gelagat anak-anak ini yang sudah mula belajar menaruh kasih dan minat pada kaum yang berlawanan jantina.

jealousy

Nasib baik  jantina yang berbeza. Itu memang fitrah. Waktu-waktu usia manis 17 ini memang masa untuk mengeksplorasi abstraknya perasaan.

Menyimpan rasa dan meluahkan rasa, itu dua dunia yang berbeza, dan memang keberanian perlu ada menemani. Berani menyatakan dan berani menghadapi situasi yang segala mungkin boleh terjadi. 

Tetapi, apa pun, buat anak-anak ini, keutamaan dalam hidup perlu jelas. Dan syariat agama perlu dilunasi dan diperhalusi. Langkah yang panjang dan penting dalam hidup, memilih pasangan perlu dimulakan dengan jalan yang betul dan diredhai Allah. InsyaAllah, hidup terpelihara di dunia hingga akhir nanti, ya.

SPM lagi 4 hari... yeay !!

~cikgunormah@klcitizen~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.