Saturday, December 17, 2011

dah sah, ke neraka lah kamu

Bila ditanya bagaimana hendak menyelaraskan sunnah Rasulullah dan kehendak agama itu sendiri dengan situasi semasa yang kadang-kadang begitu sukar mengikut pengalaman masing-masing, Syeikh Hamza Yusuf  tidak menjawab soalan tersebut, tetapi membawa kisahnya sendiri, yang membuatkan saya juga terfikir.
The Prophet s.a.w. , he said, that Islam began as an alien thing and it will return to being an alien thing, so blessed to all the alienated ones and the world is an alienating place and we all going to be dead in this room within at least, you know, the maximum hundred years and there'll be a whole new group of people debating and discussing, maybe, maybe not, but you know it is very difficult .
I was on an airplane going to Quwait and I sat next to Muhammad ad Awadhi, who is the famous TV presenter there, very brilliant Quwaiti guy, the stewardess came, and she had Aisya on her name tag and I asked where she was from and she said, Senegal. 
And then Muhammad-ad-Awadhi  - she didn't had a hijab on - he said ..., "Are you able to pray on the plane?" 
And she said, "Yes." 
And then he said  " Can I ask you a question?" 
And she said "Yes"  and he said, " How do you feel about serving wine on the plane?". 
She said ,"It is really hard ... but I always use my left hand and..." 
I was so moved by that ,  that attempt , in such an incredibly circumstances, to be as true as she could to what she believe was right because  Muslims deal with  foul things with their left hand and.. a lot people are struggling out there. So May God bless you.

Jawapannya pada minit ke 2:42:41.

video ini agak panjang dan pengisiannya agak berat, 
saya menghabiskan dengar dalam 2 hari ... :)


Ah, saya sendiri terpukul. Merasakan saya lebih baik dari orang lain. Sebab saya berhijab, sebab saya solat 5 waktu dan sebab pekerjaan saya tidak terkait dengan menghidang arak dan sebagainya, maka saya lebih layak masuk syurga. Sungguh tertipu dan bodohlah saya dan mereka yang seperti saya! Bukan begitu ? 

Bukan semua orang punya pilihan dalam hidup terhadap apa yang boleh dilakukan dalam hidupnya. Banyak faktor yang mempengaruhi kerana kehidupan itu sendiri begitu kompleks. 

Hidup ini bukan sekadar putih atau hitam. Bukan ternoktah atas haram atau halal sahaja. Bukan juga kita yang punya neraca untuk menentu , ha, syurga lah kamu atau ke nerakalah tempat kamu. 

Bukan. 

Kita melihat kerana diberi peluang untuk melihat dan moga penglihatan kita itu tidak dikaburi dengan ego diri kita.

Selamat berhari Sabtu semua, moga pandangan kita jelas, sejernih hati kita.

~cikgunormah@klcitizen~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 comments:

  1. Susah nak cakap mengenai perkara ini sebab saya bukan pakarnya cuma saya selalu ingatkan diri sendiri agar saya tidak perasaan diri sendiri lebih baik dan lebih alim dari orang lain.

    Jauhkan sifat ujub dalam diri seboleh mungkin.

    ReplyDelete
  2. iya, semoga ianya menjadi renungan bersama...

    ReplyDelete
  3. kunang-kunang > ya betul kak ani, saya pun dalam proses mengingatkan diri sendiri


    gen2 > sama-samalah kita :)


    azie > saya pun... kahkahkah :)

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.