Wednesday, March 14, 2012

sunyi dalam dada

Mendung, kan sejak dari pagi.

Tetapi, ada yang  mungkin  basah hari ini dalam hujan atau mungkinkah juga  basah dengan air mata? Harap-harap basah dengan air mata itu segera kering rasa sedih dan pilu, dan pelangi kembali bersinar semula di mata dan hati anda.

Oh,  mungkin juga ada yang tak basah langsung, kerana ketiadaan air di kawasan perumahan anda? Ah, kalau yang ini agak parahlah, dan semoga isu bekalan air ini dapat segera dipulihkan secepat mungkin.

Cuti kali ini agak berbeza.

Banyak bezanya, saya rasa.

Kurang berpeluang melancong ke alam siber melawat rakan-rakan blog seperti selalu, kerana tuntutan realiti dan fantasi. Hahaha. Fantasi itu juga menuntutkah? Berangan lebih banyak waktu cuti ini. Berangan itu kan keperluan juga, menambah nikmat hidup dalam realiti yang kadang terlalu rutin.

Membaca. Novel. 

Tapi masih belum sempat menghabiskan.

Ada satu perkataan yang sejak beberapa hari ini asyik berlegar di ruang fikiran. Melompat-lompat perkataan ini keluar masuk setelah selesai saya membaca satu artikel di sini.

Grumpy.

Kalau mengikut DBP, ia bermaksud perengus.

Biasa melihat orang yang perengus?

Sifat-sifat si perengus ialah  bermasam  muka, keras, kasar, lekas marah, suka mengomel dan merungut.

Ada juga sifat ini dalam diri saya rupanya. Adui! Ketuk kepala sikit ...

“I indeed know who is the most generous of people and the most tolerant. The most generous is he who shares with who deprives him; the most tolerant of people is who pardons those who wrong him.” ~ Robin Imran Mahmud

Kata-kata di atas datang dari Saidina Umar al-Khattab. Wah dalam Bahasa Inggeris pulak ya? Hahaha. Saya salin dari artikel berbahasa Inggeris, yang lebih kurang maksudnya:

Sesungguhnya saya tahu siapakah yang lebih pemurah dan sabar serta bertolak ansur. Yang lebih pemurah itu ialah mereka yang tetap berkongsi dengan orang yang mematahkan harapannya (?); dan yang paling sabar serta bertolak ansur ialah mereka yang memaafkan orang yang berlaku silap padanya 
*(?) = saya agak-agak je maksudnya :)

Saya bukan hendak bercakap tentang sifat perengus saya, hehehe, tetapi sifat perengus orang lain dan bagaimana kita menghadapinya.

Saya berpendapat, cara terbaik menghadapi sifat perengus orang lain ialah dengan cuba bersimpati dan berempati. Berlembut. Dan menunjukkan kebaikan itu seikhlas mungkin. Bagi saya tidak ada manusia yang dilahirkan bersama dengan sifat tersebut.

Betul , kan?

Tengok sahajalah anak-anak kita yang masih terkedek-kedek berlari ke sana ke sini, tersenyum dan bergelak tawa bila suka, dan menangis bila kehendaknya tidak terpenuh.

Tiada sedikit pun sifat perengus itu.

Jalan hidup seseorang yang mencirikan sifat itu. Pengalaman manis dan pahitnya. Berbaur dan seperti pahitnya perjalanan hidup mereka, sifat perengus itu juga timbul sama.

Seperi dalam artikel tersebut, seorang pesakit wanita bernama Beverly, adalah pesakit yang menyusahkan. Menyusahkan pihak yang menjaganya dengan sifat perengusnya itu. Tetapi sebenarnya, jauh di lubuk hatinya yang dalam, Beverly adalah seorang yang penyayang dan kesunyian.

Pelik, kan.


AlonE

Kesunyian dalam diri boleh menonjolkan segala sifat tidak baik kita.

Kita mahu orang lain tahu sengsara yang kita tanggung, sakit yang terbeban dan pedih yang menghiris dalam hati. Tetapi kita luahkan rasa sakit dan pedih itu dengan cara yang menyakitkan orang lain, kita lindungi perkara sebenar dalam diri agar orang lain tidak tahu lemahnya hati dan jiwa kita. Biar orang lihat betapa keras dan kuatnya kita menanggung. Sedang realiti paling benar ialah kita mahu insan lain mengubat hati itu, merawat dan mencurah kasih agar hilang segala yang membengkak.

Manusia, begitulah.

Terkadang tindakan tidak seperti yang terpeta di minda .

Dan bagaimana boleh kita berperanan?

Memaafkan sentiasa.

Kerana kita juga tidak tahu kita bagaimana nanti, bila sunyi itu mencengkam rasa kita pula.

Salam kasih buat semua, dan moga Allah memberi tenang bagi yang masih dalam mode merengus atau yang cuba memahami si perengus.

~cikgunormah@klcitizen~


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 comments:

  1. saya sibuk menguruskan adik kahwin

    ReplyDelete
  2. oh, saya doakan tak lama selepas ini iman sibuk menguruskan perkahwinan iman sendiri :)

    ReplyDelete
  3. Salam...

    Saya pula buat2 sibuk. Tapi, mmg betul.. Kala sunyi, the other side of myself would appear. Kwan2 kata saya jenis skema. Kadang2 time bosan2, terkejut juga mereka....

    ReplyDelete
  4. Mungki si Perengus mempunyai hati baik dan sikap tersebut adalah mahukan perhatian.

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.