Tuesday, November 20, 2012

Hijau




Di sepanjang jalan itu, fikiran saya tak diam. Seperti kereta-kereta yang berada di lebuhraya ini juga, bertali arus. Bermacam bab dan tajuk tersenarai dalam kepala. Dan wajah orang yang dikasihi juga tak putus muncul.

Saya kira, indahnya memandu berseorangan ialah bila mana dapat bersendirian. Ada kala bersendirian itu memang best. Bercakap dan bersembang dengan diri sendiri sepanjang 3 jam perjalanan tanpa suara.

Sebenarnya petang tadi alhamdulillah, saya selamat tiba di Kuantan, menziarahi ibu dan bapa mertua.

Saya hanya berpeluang menjejakkan kaki ke bahagian pantai timur Semenanjung Malaysia di usia yang sudah dewasa. Itu pun kerana berkahwin dengan suami saya, yang memang asalnya dari Kuantan, Pahang. Sebelum itu tidak pernah rasanya saya berjaya merasakan perjalanan di jalan raya belah Pantai Timur. Perjalanan paling jauh dulu-dulu waktu masih anak dara, rasanya hanyalah dari Jitra ke bandar Ipoh.

Dan sewaktu pertama kali menyusuri jalan raya menuju Kuantan, hati saya terus tertawan.

Kehijauan hutan dan pemandangan sekitar waktu itu iaitu 21 tahun yang lepas sangat cantik. Memang cantik. Dengan bukit bukau yang penuh dengan pokok-pokok pelbagai rupa dan warna tona hijau yang berbeza sangat mendamaikan.

Ciptaan Allah memang tidak dapat kita sangkal, sangat sempurna. Rasa mual dan loya dua tiga hari lepas, akibat pening dan sakit kepala tak sudah kerana terperuk dalam rumah berhari-hari dan terlebih dos menonton televisyen, terubat bila sekali lagi dapat menjamu mata melihat tona dan rona hijau yang pelbagai .

Cumanya , kali ini saya baru terperasan. Bila dah berseorangan, memang senang terperasan, sebab langsung tidak sekeceng mata pun terlelap. .

Perasan tentang apa?

Perasan tentang jauh dan makin sayupnya ladang-ladang kelapa sawit yang makin hari makin mengambil tempat hutan-hutan yang sedia ada.

Ada kalanya atas nama kemajuan dan kepentingan, pengorbanan perlu dilakukan. Tapi kadang, terfikir juga, khazanah yang sebegitu berharga, perlukah ditukarganti dengan kepentingan sedemikian rupa?.

Entah bagaimanalah rupanya nanti pemandangan sekitar jalan menuju ke Kuantan lagi 20 tahun akan datang, kan? Kerana dari jauh saya lihat sudah ada dua bukit yang telah ditarah gondol hingga ke puncak. Dan saya kira, ladang kelapa sawit yang barulah akan mengambil tempat.


Ada orang mungkin akan melihat tidak salah keadaan ini berlaku, kerana pokok masih diganti dengan pokok, dan pokok kelapa sawit juga dalam masa yang sama mendatangkan hasil pada negara. Tetapi dari sudut ekosistem dan manafaat jangka panjang hayat biodiversiti itu sendiri, pembukaan tanah baru sentiasa tidak menguntungkan. Ah... Pedulikanlah, bukannya kita akan hidup sehingga seribu tahun kan. Seratus tahun pun tidak. Jadi apa yang perlu dikisah tentang flora dan fauna 100 tahun lagi. Biarlah generasi akan datang yang pening kepala... :(

Habis tu, cikgu normah ada ke idea lain, sebab kita memang nak tanam kelapa sawit. Camana pun memang nak tanam kelapa sawit gak! Takkan nak tanam atas angin kut. Ke, nak kami tanam belakang rumah cikgu?

Haha. *Sendiri buat lawak sendiri gelak.* .

Entah. Saya pun tak tahu penyelesaiannya bagaimana. Saya kan memang kaki komplen. Menyuarakan rasa sedih dan kesal, serta menyalurkan rasa sesal cicit-cicit kita tu nanti. Itu je.

Terpulanglah ....


Oh! Masih belum terlambat rasanya mengucap tahniah buat semua anak-anak yang berjaya mendapat 5A dalam peperiksaan UPSR yang lepas.

Tahniah! Dan buat ibu bapa tersebut juga, tahniah saya ucapkan dan jangan lupa mintalah juga keputusan Ujian Aptitud anak-anak itu, untuk mengetahui minat dan kecenderungan mereka.


~ cikgunormah@klcitizen~



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 comments:

  1. ku lihat hijau ;)

    kita berhutang dengan generasi akan datang..nanti mereka tengok kehijauan tu dari iPad je kot..;)

    p/s: minta tolong +1 entri iPhone 5 boleh?

    ReplyDelete
  2. Betulla tu naman... Tengok dr ipad atau smartphone je :) saya dah +1, yang ke 23 goodluck naman

    ReplyDelete
  3. Ketika menaiki kapal terbang dari KLIA boleh lihat dari udara kehijauan ladang kelapa sawit.

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.