Wednesday, November 7, 2012

memang risau




Awak, doakanlah untuk anak saya ..

Seorang ibu itu tetap seorang ibu. Risau dan khuatirnya adalah degupan jantungnya. Selagi nafasnya masih boleh dihela dan dihembus, risau dan khuatir itu mengalir laju dalam urat darahnya.

Tidak kira berapa pun usia si anak, tetap dia adalah anak si ibu.

Makan minumnya.

Tidur jaganya.

Susah senangnya.

Masa depannya, menjadi agenda utama dalam sisi hidup dan inti fikir si ibu.

Anak dia dah boleh mengira laju, mencampur dan menolak pantas. Sedangkan saya tidak sempat membuat ulangkaji pun dengan anak saya. Risau sungguh.

Dunia adalah medan segala perbandingan. Betul, kan. Yang kita pandang dan tenung itu sentiasa sahaja hinggap pada yang lebih dari yang kita ada. Segalanya.

Dan risau itu bertambah. Membukit perlahan . Tidak surut dan tidak reda. 

Ya, saya doakan. InsyaAllah, segala yang terbaik itu akan berlaku bagi siputeri .

Bukan sahabat ini sahaja yang risaukan perihal anaknya. Saya juga risaukan tentang anak saya. Ah, ibu mana yang tidak risaukan tentang anaknya.

Child / Portrait / Photography
It is the unconditional love of parents that they cannot hold themselves from worrying about the future of their children. We learn form Surah Kahaf that if parents are righteous, Allah takes special care of the children even when they die young. This is narrated in the story of Prophet Musa (peace be upon him) and Khidr when they visited a village and the residents of this village denied them any food. They saw a wall which was about to fall and Khidr set it straight, and this selfless service surprised Musa (peace be upon him).
Khidr, who was doing all acts upon guidance of Allah.
Thus, we see that Allah shows special mercy for the children of righteous people. What can be a better guarantee of future of children than this? We do not know how long we are going to live, but we know that if we do right deeds, Allah will take special care of our children. The rest of the worldly arrangements may last, but Allah’s care and mercy has no end or limits. There cannot be a better example than the Prophet Mohammed (peace be upon him) who was an orphan and Allah raised him to the highest status.

Bila dia beritau anak dia dapat markah tinggi-tinggi, ish... saya risau sungguh ngan anak saya.

Bukankah itu yang menjadi debaran bagi seorang ibu? Melihat anak orang lain lebih bijak, lebih berjaya, lebih berbakat menjadikan hati kita khuatir dan risau. 

Seolahnya apa?

Seolahnya kita sebagai si ibu ini gagal mendidik. Gagal membentuk anak kita ini setara atau lebih sedikit mungkin dari anak-anak jiran atau kawan kita.

Ya. Saya pun sama. Perasaan itu sangat sinonim dengan rasa yang berjaluran dalam hati saya ini.

Dan saya juga faham lonjak suka dan bangga dalam hati si ibu yang anaknya itu lebih dalam apa juga. Dalam markah periksanya, dalam bakat melukisnya, dalam hebatnya bersukan atau bagusnya dalam apa saja. Sudah tentu dia ingin menyorak kuat, menampal dalam dinding FB nya, mengicaukan jaya anaknya itu , agar semua orang pun tahu. Ya, kalau saya pun. Mungkin lebih dari itu yang akan saya buat.

Tetapi wahai sahabat, anak-anak kita adalah permata hati kita. Dan doa kita kan akan sentiasa mengiring dia. Mungkin bijaknya tidak setara dengan anak orang lain, tetapi yakin itu mesti kuat dalam jiwa. Yakin bahawa Allah akan melindunginya, memberi segala yang baik buat dia di dunia dan di akhirat nanti. Yakin yang Allah Maha Mendengar dan akan memakbulkan , insyaAllah.

Salam kasih.



~ cikgunormah@klcitizen~



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 comments:

  1. Saya ingatkan dah anak2 besar saya tak perlu risaukan mereka dah...SALAH!
    Hati ibu ni sama jer, tak der kerja lain,duk risaukan anak2 saja..ada jer benda yg nak di risau kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yalah kan... dah besar mana pun anak tu, tetap si emak risau tentang dia

      Delete
  2. Sama lah isteri saya sentiasa akan mengambil berat pelajaran anak-anak.

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.