Saturday, December 15, 2012

Cinta sejati





True love is neither physical nor romantic. True love is an acceptance of all that is, has been, will be, and will not be.


Nanti saya dah nyanyuk, awak datang lawat saya ya ....

Mesej tersebut saya baca berulangkali.

Rentetan membaca kisah seorang suami yang setia melawat isterinya yang nyanyuk di pusat jagaan orang tua, setiap hari, menjadikan hati sedikit melankolik. Nasib kita di kemudian hari, tidak ada seorang pun yang tahu. Memang tiada siapa yang tahu.

Itulah yang indahnya dalam keadaan tidak tahu itu. Kerana kalau sudah tahu pasti apa yang akan terjadi, mungkin , mungkin putus asa dan kecewa tak sudah akan melakari perjalanan hidup. Dunia yang penuh tidak tahu, akan sentiasa terselit harapan di celahnya. Dan harapan sentiasa akan menghidupkan jiwa.

Cinta sejati memang menjadi dambaan semua. Cinta sejati melepasi sebarang rintangan dan halangan, tidak kenal jemu atau bosan.

Orang kata cinta sejati hanya pada Tuhan Rab segala alam. Memang mudah menulis dan menukil. Tetapi merealisasikannya tidak semudah menutur atau menaip kata-kata tersebut. Saya bukan yang selayaknya menulis dan menggambarkan bagaimana cinta sejati pada Pencipta kita.

Kerana saya hanya manusia biasa, masih punya pandang mata dan pandang hati yang terikat dengan dunia yang fana ini. Masih lagi takut kalau insan tersayang tiada di sisi, masih lagi mengharap agar kasih yang tersemat tidak disesiakan oleh insan  tersebut. Kasih dan cinta dalam hati ini tidak sebulat dan sebesar cinta para sahabat kepada Pencipta yang sama.

Oh, mereka, para sahabat Baginda adalah generasi alQuran, yang segala tujuan hidup ini dan kecintaan yang mengisi setiap inci hati dan jiwa mereka adalah pengabdian yang mutlak buat Allah Rabbul Jalil. Memang tidak tertanding dengan kecintaan mereka. Ibarat sang semut dengan si gajah.

Cinta yang seperti itu, menuntut pengorbanan yang sangat besar . Cinta seperti itu jika sudah mengambil ruang di hati kita, rasanya tiada tempat lagi untuk menagih cinta-cinta yang seperti kita.

Cinta seperti itulah , kalau boleh ingin disematkan dalam hati ini.

Walaupun begitu, dalam meniti hidup ini, dengan izinNya, saya masih mengharap dan berdoa agar cinta kasih yang saya berikan pada insan-insan yang terpilih menjadi penyebab untuk kami berkumpul nanti di akhirat. Hidup bersama dalam nikmat dan rahmat Allah .

Seorang Arab Badwi datang bertemu Rasulullah saw lantas bertanya, “bila berlaku Kiamat?” Rasulullah saw bertanya semula, “apa yang telah kau sediakan untuk menghadapinya?” Orang Arab Badwi itu menjawab, “aku menyediakannya dengan hati yang sangat cinta kepada engkau ya Rasulullah.” Rasulullah menjawab, “seseorang akan bersama dengan orang yang dicintainya di akhirat.” 
Rasulullah saw telah mengajar kita supaya berdoa dengan doa ini: “ya Allah berikanlah cintaMu kepada ku, jadikanlah orang yang mencintaiMu mencintaiku, dan jadikanlah aku mencintai segala sesuatu yang membawa kepada kecintaanmu.”  ~ Negara Cinta : Usataz Pahrol

Salam kasih buat kekasih hati.

~cikgunormah@klcitizen~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 comments:

  1. Doa yang sentiasa memimpin manusia ke jalan yg lurus bukan diucapkan dr bibir tapi melalui hati yg ikhlas..sayang semua

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.