Sunday, December 16, 2012

miskin





Miskin.

Saya mendengar video dari Syeikh Hamza Yusof tentang kemiskinan. Poverty and Prosperity.





Di akhir video nya sangat memberi kesan. Salah satu perkara beliau cintai  dalam Islam katanya, ialah jalur sejarah dalam Islam penuh dengan kisah kemiskinan yang berdarjat (poverty with dignity). Baginda Rasul sendiri di waktu hayatnya bukanlah insan kaya raya, walau pun segala harta dalam dunia ini boleh berada di hujung kakinya.

Begitu juga dengan ramai golongan sahabat waktu itu, yang ada di antara mereka punya baju dua pasang sahaja dalam simpanan. Tetapi kemiskinan mereka adalah kemiskinan berdarjat, tidak meminta-minta dan mengeluh susah.  Oh ... bila menulis ini saya teringat baju-baju saya yang bergantungan dalam almari . Adui dui dui ..

Mukmin yang miskin yang sempat beliau temui di Mauritania sewaktu tinggal di sana mendalami Islam,  kata Syeikh Hamza, adalah insan-insan yang paling pemurah yang ditemui dalam hidupnya. 

Beliau menceritakan kisah benar yang dialaminya sendiri semasa mengalami sedikit kesusahan di Isbir, Mauritania. Waktu itu musim hujan, dan trak Syeikh Hamzah dan rakan-rakannya tersangkut dalam lumpur. Seorang Badwi, membantu mereka, memberi tempat rehat di khemahnya waktu malam, menyembelih kambing lalu memasak untuk mereka. Sambil melayan tetamunya, Badwi tu, memegang tiang utama dalam khemahnya, menahan, untuk mengelakkan khemah runtuh waktu hujan turun.

Apa yang mengharukan kata Syeikh Hamzah, bila mereka bangun pagi untuk solat Subuh, mereka lihat Badwi itu masih lagi memegang, menahan, tiang utama khemah, sepanjang malam. Rupanya si Badwi tu berjaga , khuatir kalau-kalau tiang khemahnya jatuh, dan tetamunya basah nanti.

Inilah kata Syeikh Hamzah yang membezakan miskin seorang Mukmin dan miskin bukan Mukmin.

Ya, saya juga bersetuju. Miskin seorang Mukmin, yang hatinya terisi iman tidak menjadikan beliau manusia paling rendah dan hina, seperti yang biasa kita lihat sekarang. Miskin seorang Mukmin, boleh saja menjadikan beliau itu tinggi nilai akhlak dan budinya di mata kita.

Miskin harta dan miskin jiwa adalah penyakit paling bahaya. Kekufuran dan kerosakan memang boleh terbit dan membiak dari sebab miskin harta dan miskin jiwa.

Kalau kaya harta dan miskin jiwa pula?

Ah, sama saja . Inilah golongan penindas, penipu dan pemutar belit. 

Tapi .... taknaklah jadi miskin, kalau boleh, kan. Miskin apa pun,minta-minta janganlah. Miskin hutang? Oh kalau miskin hutang,  takpe. :)

Oh , hujung tahun ni ramai yang tak miskin rasanya  :)

Selamat bekerja esok bagi yang tidak bercuti!!



~cikgunormah@klcitizen~






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 comments:

  1. Saidina Umar r.a pernah mendengar seseorang berdoa "YA Allah Ya Tuhanku masukkanlah aku ke dalam golongan orang yang sedikit".

    Orang yang sedikit itu ialah orang yang bersyukur.
    Walau pun miskin tetapi bersyukur dengan apa yang ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita harap kita termasuk dlm golongan yang sedikit itu ya, abu muax

      Delete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.