Friday, March 22, 2013

hipokrit





Do things (good things) that people don't know about. Give a little bit of shadaqah without telling your wife .. Imam Omar Suleiman

Sebulan dua ini hati saya rasa panas hingga ke hujung.

Tidak tenteram itu beraja dan bersultan di hati. Menyimpan rasa itu memang menyakitkan dan memakan diri.

Melihat wajah hipokrasi di depan mata tanpa bisa berbuat apa-apa menjadikan geram itu berkumpul. Membengkak dan bernanah. 

Selemah-lemah iman. Itulah situasi yang sebenar-benarnya. Melihat dan terusan memandang. Dan bibit benci tertanam dan menyubur.

Siapakah si hipokrit? Si dia yang tidak bercakap benar, tidak menepati janjinya dan tidak amanah atas perkara yang diamanahkan padanya.

Mendengar ceramah Imam Omar menampar secara halus hati saya.

Manusia yang merasakan orang lain lebih hipokrit itu lebih bahaya , katanya. Merasakan dianya lebih baik dan terlindung dari sifat hipokrit lebih mudah menjerumuskan dia menjadi manusia hipokrit.

Nauzubillah.

Pesan Imam Omar, antara cara mendidik diri untuk jauh dari sifat hipokrasi itu ialah : solatlah sebanyak mana sewaktu bersendirian secara sama banyaknya bila kita bersolat di masjid, bersedekah secara sembunyi,  jagalah lidah , menepati janji dan berbuat baik tanpa diketahui oleh insan lain.

Dan doa saya di lewat petang ini, semoga Allah memudahkan semua urusan kebaikan ahli keluarga saya,  sahabat-sahabat saya terutama buat Cik Noorul sekeluarga, juga semua kaum muslimin serta muslimat , di dunia hingga akhirat nanti. Semoga semua insan yang teraniaya Allah pelihara mereka di dunia ini dan kurniakan kebahagian yang kekal di akhirat nanti. 

Amin.

~cikgunormah@klcitizen~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 comments:

  1. Amiin..Subhanllah..acik juga ada rasa begitu cik gu..moga Allah mengampunkn dosa2 kita

    ReplyDelete
  2. Beberapa hari ini cuaca diluar panas bangat. Minta jauhkan sifat hipokrit membiak didalam diri ini.

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.