Saturday, May 18, 2013

bahang





Bahang Hari Guru masih terasa lagi saat saya menulis dalam entri ini. Berbagai perkara bersimpang siur dalam kepala semenjak hari Sabtu lepas. 

1Aspirasi 1Agenda

Dengan tema sebegitu memang sebagai seorang guru saya inginkan perubahan positif berimpak besar dalam dunia pendidikan. 




Dalam dunia pendidikan global kini, gelombang Finland Phenomena sedang melanda. 

Tahukah anda? 

Rasanya ramai yang sudah tahu, tetapi ramai juga masih belum tahu. Kalau yang masih belum tahu, elok-eloklah bersegera untuk ambil tahu.

Pendidikan di Finland diakui sebagai yang terbaik di dunia abad ini . Negara-negara seperti Amerika dan Britain saat ini juga sedang cuba melihat semula sistem pendidikan mereka dan menghantar pembuat-pembuat dasar dalam sistem mereka ke Finland untuk mempelajari dan melihat bagaimana Finland berjaya meletakkan negara mereka pada aras tersebut.

Kenapa? Kenapakah pendidikan dan isu guru sentiasa menjadi perbincangan utama nasional ?

Kerana pemnbentukan negara itu sendiri adalah bersandarkan insan yang menerajuinya dan insan-insan ini dalam satu tahap kehidupannya akan menerima asuhan dan idea-idea yang ditanamkan oleh guru-gurunya secara sedar atau tidak.

Kerana itu guru yang hebat adalah guru yang menyemai nilai, seperti Rasulullah s.a.w.  Terbukti bahawa sistem pendidikan yang diterapkan oleh Rasulullah itu sendiri berjaya menghasilkan insan-insan hebat yang dapat membina empayar hebat.

Jika anda seorang guru seperti saya, kita patut bertanya semula diri kita apakah nilai yang ingin kita terapkan pada anak didik kita?

Apakah nilai yang boleh kita sisipkan dalam peribadi mereka supaya mereka nanti boleh berdaya saing, menjadi pemimpin yang memimpin, berakhlak mulia dan tidak berperangai seperti penyanyi Korea misalnya dan menjadi pemikir bukan pengikut budaya yang entah apa-apa.

Saat ini adalah saat yang sangat kritikal. Pendidikan di negara kita dikategori dalam ranking  20 ke bawah dalam dunia. Anak-anak kita yang memperolehi 9A+ berderet masih belum layak untuk menjalani temuduga di Harvard. Bukankah itu sangat meyedihkan? Walau pun itu hanya khabar-khabar angin, tetapi ini memberi cerminan yang besar kepada imej guru khasnya dan sistem pendidikan di negara kita amnya.

Dan kita masih memberi alasan dan ruang bagi membenarkan budaya berhibur tahap rendah berlegar dan berleluasa di dalam persekitaran sekolah kita.

Saya secara peribadi mengimpikan sekolah yang meraikan budaya berhibur secara intelektual seperti persembahan musik dan teater tahap tinggi. Kita didik anak-anak kita supaya meninggikan semula darjat hiburan bangsa-bangsa kita yang pelbagai, bukan meraikan segala sampah di dunia luar sana terutama semasa acara sambutan hari guru.

Mendidik itu adalah amanah bagi setiap kita yang bergelar guru.

Dan dalam satu aspek yang ditekankan dalam sistem pendidikan Finland ialah guru-guru yang beramanah.

Selamat Hari Guru ... masih belum terlambat rasanya.


~cikgunormah@klcitizen~











Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 comments:

  1. Well said kak Normah. It's a sad sad world!

    ReplyDelete
  2. kalaulah boleh tukar ayat tu jadi... well, u did it kak normah, lagilah bagus. tapi bila pikir balik, kadang mata pena itu lebih tajam kan..

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.