Wednesday, September 25, 2013

dapat pegang punggung perempuan




Kenapa tak bangun bagi salam pada saya ?

Dia hanya menundukkan kepalanya. Tidak mahu memandang wajah saya. Tanpa perlu melihat matanya pun saya tahu hatinya tidak tenteram. 

Kecil, hitam manis budak di depan saya ini. Ada kesan-kesan calar di wajahnya. Maklumlah budak yang lasak seperti dia.

Saya tak de mood.

Ringkas dia menjawab.

Saya ada beberapa pilihan waktu itu. Membebel dan menuntut dia memberi salam juga pada saya. Tapi saya tahu, salam yang sebegitu rupa hanya berupa kata-kata yang terbit di hujung lidah sahaja. Bukan doa yang keluar dari hatinya untuk saya.

Saya juga boleh membiarkan sahaja perlakuan tersebut. Walau pun saya tahu dengan membiarkan sahaja , perangai seperti itu boleh menjadi contoh buat rakan-rakannya. 

Membuat keputusan bukanlah perkara mudah. Semua orang pun tahu. Tindakan yang kita ambil hari ini memberi kesan pada hari-hari yang seterusnya. Saya tau.

Rakan-rakannya yang lain hanya memandang ke arah kami berdua. Menanti reaksi dari saya.

Oh, kalau tak ada mood duduklah.

Terasa bodoh pulak saat ayat itu habis keluar dari mulut saya. Tapi saya bertekad tidak mahu amarah menguasai emosi dan tindakan saya. 

Saya biarkan dahulu.

Agak-agaknya negro yang punya tiga permintaan sebelum dia mati tu, selepas dihidupkan dalam cerita khayalan tersebut, dia jadi apa?

Saya hanya bercerita dalam kelas tersebut. Tiada sesi pembelajaran. Pelajar-pelajar Ting 1PAV ini dikategori sebagai pelajar yang sederhana lemah. Ada beberapa orang pelajar tersebut yang tergolong dalam kategori pelajar bermasalah disiplin. Termasuklah pelajar yang tidak mahu memberi salam tadi pada saya.

Cerita negro tersebut adalah cerita 'recycle' yang sering saya guna bila menjadi guru gantian. Negro tersebut meminta tiga perkara dari seekor jin. Cerita khayalan bukan kenyataan. Permintaannya bila dihidupkan semula ialah ingin menjadi putih, sekelilingnya penuh air sebab dia waktu meminta itu sedang nazak akibat kehausan di padang pasir dan permintaannya yang akhir ialah dapat memegang punggung wanita tanpa dimarahi.

Semua yang di dalam kelas tersebut cuba menerka. 

Jadi pasir tepi pantai !

Bukan...

Jadi kolam!

Bukan...

Saya lihat pelajar yang tadi itu turut sama memberi jawapan. Walau pada mulanya dia seolah berlagak tidak mahu mendengar.

Cakap lah cikgu. Dia jadi apa ....

Oh... Dia jadi mangkuk tandas di tandas perempuan !!! Putih, banyak air keliling dia dan dapat pegang punggung perempuan tanpa rasa bersalah.

Sebaik sahaja mendengar jawapan, pelajar yang tadi itu, ketawa terbahak-bahak. Begitu juga rakannya yang lain.

Eh, dah ada mood dah?

Sengaja saya bertanya. Dan saya lihat senyum lebar terukir di wajahnya yang bercalar. 



Dan saat saya mahu keluar dari kelas tersebut tadi, dia yang paling awal bangun mengucap terima kasih cikgu.

Kadang-kadang, kan, membuat orang lain tersenyum itu sebenarnya dapat memberi seronok dalam diri sendiri.

:)

~cikgunormah@klcitizen~


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...