Friday, September 27, 2013

sedihnya ..






A much forwarded email reminds us that when we stand before God, he will not ask us what make of car we drive, but if that car had been used to pick up someone in need. He will not ask about our titles, achievements or financial net worth, but how many lives we have touched 

Teringat-ingat kisah yang dikongsi oleh rakan di kantin pagi tadi.

 Selalu waktu  malamlah.  Masa saya dengan suami berjoging kat taman awam tu.

Saya tahu taman awam itu di mana. Alah, kami berempat yang sedang makan nasi berlauk, pagi-pagi buta itu memang maklum taman yang dimaksudkan oleh rakan saya yang kecil molek ini. 

Ada orang lelaki tu, kemas orangnya, bukan orang gila atau orang tak tentu arah pun. Tapi ... dia memang tidur kat taman tu. Nampak gaya macam orang ada kerja. Ada motor. Kemas. Cuma rasanya macam jenis yang tak ada rumah.

Oh, kesiannya.

Gelandangan.

Merempat di tanah air sendiri. Atas banyak sebab, kehidupan gelandangan langsung menjauh dari norma kehidupan manusia seperti kita yang biasa-biasa ini, punya rumah tempat berteduh dan pelbagai kemudahan yang kita 'take for granted'.

Teringat satu artikel oleh saudara Mazidul Akmal dua tahun lepas ..
"Hendak tidur di masjid kena halau, dia orang takut kami mencuri duit sedekah di masjid. Kalau di gereja tidak ada masalah malah mereka sudi menyediakan tempat tinggal dan makanan tetapi saya tidak mahu pergi ke sana," jelas lelaki berbangsa Melayu berusia 44 tahun itu. ~ Selipar di kepala

sumber dari mazidulakmal


Sedihnya ...



~cikgunormah@klcitizen~





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...