Friday, May 16, 2014

hebatkah guru?





Tidak sah rasanya kalau tidak menulis sedikit sempena hari ini. 

Membuat refleksi diri.

Mesej diterima dari rakan, rakan sekerja, keluarga dan anak-anak murid bertali arus mengalahkan ucapan sempena hari lahir sendiri. 

Hari guru itu sendiri, adakah ia berjaya memberi makna dalam diri saya? Ataukah ia lebih memberi makna kepada rakan-rakan saya , lebih dari makna yang hadir dalam diri saya?

Guru hanyalah manusia biasa. Perasaan, harapan dan impian seorang guru adalah serupa seperti insan lain yang bergelar jururawat, jurutera, artis atau pun  seorang cleaner . Tetapi dalam keserupaan itu,  perbezaannya masih jelas kelihatan.

Tekad menjadi seorang guru hebat adalah impian muktamad semua guru. 

Guru yang hebat memberi inspirasi, tetapi, dia terlebih dahulu perlu mempunyai inspirasi hebat. Kita hanya boleh memberi jika dalaman kita terpenuh.

Guru yang hebat, mendidik untuk masa depan, menyediakan anak-anak dengan kemahiran yang diperlu bagi masa depan. Bukan mengguna kaedah lama yang patut disimpan sebagai kenangan. Dan  ini hanya berlaku  jika guru itu berani mencuba. 

Adakah saya seberani itu? 

Guru yang hebat itu menjadi contoh dan tauladan untuk anak muridnya. Kebijaksanaannya, kematangannya dan hubungan sosialnya sebagai pendidik terserlah dalam akhlaknya seharian. Dan adakah akhlak saya itu menepati ?

Dalam skala 5, di mana 5 adalah guru yang hebat, saya hanya berani meletakkan diri saya dalam skala 2.

Hahaha.



Tetapi, tetap, ucapan yang memuji dan meletakkan jasa seorang guru itu ditempat sewajarnya, memberi senyum di bibir saya.

Meski pun ucapan itu hanya berupa imej yang di reycle dan di forward berkali-kali.



SELAMAT HARI GURU BAGI SEMUA INSAN BERGELAR GURU.


~cikgunormah@klcitizen~




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...