Monday, September 8, 2014

Apa yang kengkawan belajar hari ini?





Hari ini saya belajar beberapa perkara.

Yang pertamanya, cuba menjadi ketua yang baik dan cemerlang bukanlah mudah. Kalau hanya hendak memegang gelaran ketua itu sahaja tidak payah sebenarnya, tetapi melaksanakan amanah yang dipikul secara adil dan berhemah bukanlah kerja enteng.

Banyak kali juga, harapan agar permintaan yang berwajahkan arahan itu diterima serta terlaksana seperti yang tertera dalam mimpi dan anganan. Satu-satu ia terjadi sebiji betul seperti dalam mimpi. Mengujakan sungguh.

Tapi, tetap ia hanya mimpi dan anganan. Kadang laluan yang kita tunjukkan dan minta dijadikan pedoman itu sebenarnya adalah laluan yang penuh berduri dan punya banyak kelemahan. Dan tatkala melihat sahabat-sahabat itu berhempas pulas, rasa bersalah pasti akan menjalar. Jadi waktu itu, apakah tindakan yang terbaik?




Yang keduanya, saya juga belajar bahawa  di kala susah dan payah, kadang-kadang pandangan kita dikaburkan. Hati kita berbolak-balik. Ada masa kita menyerahkan segala ketentuan itu padaNya, tetapi ada ketika dan saatnya kita jadi gentar, takut dan risau tak tentu hala. Buntu. Dalam waktu payah dan terdesak itu, sering kali kelam kelibut itu menjadi teman, dan syaitan berselindung di sebaliknya, membuatkan kita tidak tentu arah, marah, geram, sedih bercampur baur.

Yang ketiganya, saya juga belajar mendengar dan menganalisa diri saya semula. Meletakkan diri saya di tempat orang lain. Belajar untuk mendengar dan menerima silap sendiri. Belajar untuk tidak cepat melatah dan cuba menjadi tenang.

Oh payah rupanya. 

Kerana ego saya sebesar gunung. Merasa diri sudah buat yang terbaik, tetapi yang terbaik itu sebenarnya tidak memberi kebaikan pada sebahagian yang menerima. Ego saya rupanya sudah membesarkan kepala sendiri. Melihat diri sudah terlalu baik, tetapi pada hakikatnya baik itu hanya berkisar di pandangan mata sendiri sahaja.

Yang keempat, saya belajar juga bahawa hidup di dunia ini hanya sebahagian dari perjalanan yang panjang. Hidup saya bukan sekali rupanya.  Alam rahim, alam dunia, alam barzakh dan alam akhirat. Rupanya baru berada di alam yang kedua.  Hidup saya baru menempuh dua alam, dan ada dua alam lagi yang perlu dilalui.

Menakutkan juga.

Itu yang saya pelajari hari ini.

Kengkawan belajar apa hari ini?



~cikgunormah@klcitizen~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 comments:

  1. Paling tidak suka menjadi ketua tanpa kerelaan. Banyak kali berlaku. :-(

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul akubiomed...
      tak suka kan..

      Delete
  2. semua serba ada hikmahnya,, menjadi apapun asala kebaikan wajib di syukuri
    untuk order kain tenun

    ReplyDelete

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.