Wednesday, December 30, 2009

zuhud dengan Croc

Sambil memandu menyusuri di sebuah jalan kawasan perumahan elit, hati kecil tertanya-tanya. Setiap rumah berpagar tinggi, supaya orang-orang luar seperti saya tidak dapat melihat ke dalam. Hampir semuanya memiliki sistem penggera keselamatan. Ada pula yang lebih berduit agaknya, mengupah pengawal keselamatan di luar.

Memang tidak disangkal lagi, harta benda mewah impian semua. Tipulah, kalau saya kata saya tidak ingin seperti mereka, punya lebihan wang sebegitu, dengan kereta-kereta menjalar di kawasan rumah.
Di dalam rumah mestilah punya alatan dan perabot mahal, dengan kemasan rumah yang pastinya membuat mata terpegun.

Namun begitu saya juga percaya, pagar yang tinggi, alat penggera keselamatan dan pengawal keselamatan di luar juga mewakilkan sebahagian dari gaya hidup tidak selamat. Kerana harta sebegitu rupa mengundang masalah lain pula. Sedangkan rantai seurat di leher bagi orang-orang biasa seperti kita juga boleh membawa padah, apatah lagi dengan harta benda sebegitu.

Betullah, harta benda merupakan ujian dalam hidup kita.

Sibuk kita mengumpul harta, membeli tanah dan rumah lebih dari sebuah, agar hari tua kita senang, supaya nanti anak-anak yang kita tinggalkan tidak merempat.

Tetapi benarkah situasi ideal itu akan kita dapat? Banyak yang kita telah dengar, baca dan lihat. dek kerana harta yang kita kumpul , adik beradik , sanak saudara bermasam muka. Dek buta mata dengan harta nanti, anak-anak mengharapkan kematian kita agar lebih cepat.

Kalau diikutkan sirah Rasulullah s.a.w., Baginda sebenarnya sangat kaya raya, kerana setiap harta rampasan perang, ada bahagian yang besar buat Baginda. Namun, semua kita tahu di hari kewafatan baginda Rasul, harta yang ada amat-amat sedikit.

Memang tidak terikut rasanya saya dengan sifat Baginda Rasul. Begitu zuhudnya, dan ikhlasnya dalam perjuangan.

Saya?

Di manakah letak duduknya saya dalam urutan kezuhudan tersebut. Memang amat jauh sekali. Sedangkan, waktu menaip ini pun masih lagi berangan memiliki rumah banglo nanti, dengan kereta mewah berwarna merah di halaman, kalau boleh juga, ingin bershopping setiap minggu membeli beg tangan berjenama mahal, sedondon dengan kasut Croc yang asli, bukan tiruan.

mmmm.

~cikgunormah@klcitizen~








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.