Friday, December 4, 2009

Kalmadi High School, Pune, India.

Sedang menunggu waktu maghrib, saya langsung menonton siaran astro. Rangkaian Australia Network, dokumentari tentang Indian School. Kenapa Australia Network berminat dengan sekolah-sekolah di India?

Musykil juga saya ...

Sekolah yang dipaparkan pada episod ini ialah sekolah Kalmadi High School di Pune, India. Saya hanya sempat menonton episod ini setengah jamnya yang terakhir. Namun begitu saya amat tertarik sungguh dengan sekolah tersebut. Lantas meng'google' sekolah tersebut. Link nya di sini.

Pelajar di sekolah ini lebih kurang 1200 orang. Saya lihat setiap satu  kelasnya begitu ramai pelajar, lebih kurang 35-45 orang pelajar.

Namun begitu , apabila pelajar-pelajarnya di temu ramah, terutama pelajar senior dan yang memegang jawatan di sekolah tersebut, cara percakapan mereka menunjukkan kematangan. walau pun sekali sekala memang ada ciri-ciri kanak-kanak yang tertonjol. Dan yang menariknya ialah sistem perlantikan Ketua Pelajarnya seperti Head Boy, Head Girl, Head of Football Club dsb. Mereka mengamalkan sistem demokrasi sepenuhnya. Calon-calon yang bertanding berpeluang mengadakan kempen di sekolah, dari kelas ke kelas, berdebat di tapak perhimpunan. Kagum saya dibuatnya.

Selama 17 tahun saya mengajar di sekolah menengah kebangsaan di Malaysia ini, ketua pelajar dipilih oleh Lembaga Guru Disiplin. Agaknya kerana itu pelajar-pelajar sekarang agak kurang matang.

Entahlah..

Mungkin saya seorang sahaja yang beranggapan sedemikian.

Dokumentari itu mengingatkan saya semasa zaman persekolahan saya di Ipoh. Saya bersekolah di Main Convent, Ipoh dari tahun 1979 - 1981, iaitu semasa Ting 1- Ting 3.

Sempat jugalah saya melihat kakak-kakak pengawas senior di Main Convent berkempen ke kelas-kelas seperti yang saya tonton sebentar tadi. Sambil mereka bergerak ke kelas-kelas, ada dua tiga orang pengikut atau orang kuat yang ikut berkempen sama. Pada hari mengundi, kami mengundi dalam kelas, hanya di atas sekeping kertas yang dikutip oleh guru kelas.

Sama seperti dalam dokumentari tersebut.

Pengawas senior pada masa itu hebatnya seperti guru, berjalan di tepi kelas kami sahaja, sudah terasa gentar untuk membuat bising.

Saya berpendapat, elok juga budaya mengundi seperti ini diujudkan di sekolah -sekolah harian di Malaysia. Kalau yang sudah menjalankan, sangatlah baik rasanya.

Cara ini dapat melahirkan banyak sikap positif . Apatah lagi negara kita kini seolahnya sudah ketandusan pemimpin yang berkarisma.

Bukankah untuk mendapat gambaran generasi akan datang, kita hanya perlu mengintai peribadi dan akhlak anak-anak kita kini. Pemimpin baik perlu dibentuk serta dididik. Dan masa yang paling sesuai membentuk mereka adalah semasa mereka di bangku sekolah lagi, kan.

~cikgunormah@klcitizen~




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.