Tuesday, December 1, 2009

azam tahun baru

Dengki dan irihati.

Sama atau berbeza?

Menurut Khidmat Nasihat DBP online (di sini); iri hati bermaksud perasaan tidak senang dengan kelebihan orang lain manakala dengki pula bermaksud kebencian kerana perasaan cemburu/ irihati yang teramat sangat.

Bermakna dari segi tingkatan, dengki lebih parah. Kerana ada perasaan benci yang terselit.

Terbaca tentang kedai mamak yang meletup di johor bharu. (sini) mungkin angkara dengki. Rasanya insan pertama yang berdengki ialah Qabil terhadap Habil. Kesannya ialah kematian. Parahnya dengki bukan alang kepalang. Melibatkan kemusnahan nyawa dan harta benda.

Ini terbukti dalam peradaban manusia sekarang dan masa lampau. perang , pembunuhan dan kemusnahan harta benda di merata pelusuk dunia, malah mungkin di belakang rumah kita juga, semuanya boleh jadi angkara dengki yang tidak berkesudahan.

Adakah insan yang berdengki berasa lega apabila berjaya melampiaskan kebencian yang bersarang di dalam jiwa? Saya percaya tentulah tidak.

Mengambil iktibar Qabil yang resah melihat tubuh Habil yang tidak bernyawa dan buntu dengan tindakan seterusnya, saya percaya dan yakin si pendengki tidak punyai perkataan tenang dalam kamus hidupnya.

Percayalah.

Adakah rawatan kepada sifat dengki?

Ada.

Hanya berkehendak atau tidak. Terpulang pada empunya hati.

Jadi, saya berazam dan berdoa sempena tahun baru yang akan mendatang ini , agar Allah menjauhkan rasa iri hati dalam lubuk jiwa saya.

Kerana iri hati yang melampau akan menerbitkan rasa dengki.

Saya juga berdoa agar Allah menjauhkan saya dari kedengkian manusia lain terhadap saya serta keluarga saya. Kerana telah terbukti kedengkian manusia terhadap insan lain boleh disalurkan dengan pelbagai cara, terutama melalui dorongan serta bimbingan syaitan melalui ilmu hitam mereka.

Jom kita berazam dan berdoa perkara yang sama..

~cikgunormah@klcitizen~






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.