Sunday, December 13, 2009

dunia memang tak adil

Sedang saya  asyik menjamah mee kari petang tadi, telinga saya yang berselubung tetapi  tidak dapat ditutup berjaya menangkap butir kata-kata wanita di meja sebelah.

Ah, sahabat lama barang kali, kerana sibuk bertanya khabar, dan meng'update' kisah masing-masing.

Memang tidak terniat hendak menjadi penyibuk tidak bertauliah, tetapi, meja kami memang sangat rapat di ruang kedai yang sempit itu.

Wanita A: Untung betul ya, dua-dua belajar di oversea, dan kerja best-best pulak. Suami you kat shell, ya?

Wanita B: Mmm, sebelum tu kat petronas.

Wanita A: Sekarang tinggal kat setiawangsa lagi ke?

Wanita B: Tak dah , baru pindah. Dua kali beli rumah, dua-dua jual. Ni tengah cari kat seremban pulak.

Wanita A: Murahnya rezeki you all berdua ya.

Wanita B: Bab itu memanglah, cuma satu je. sampai sekarang belum dapat anak lagi...
(nada suaranya sedih)

Hidup memang begitu.

Apa yang saya ada, kadang-kadang awak tak ada, apa yang saya tak ada, awak pulak ada, malah kadang-kadang awak ada berlebih pula.

Awak cantik, saya tidak.

Awak tinggi, saya rendah.

Saya senang, awak susah.

Dunia seolah-olah tidak adil, kan.

Apatah lagi, kalau membaca kisah-kisah jenayah di dada akhbar. Kalau penjenayah dapat dihukum sekali pun, kadang-kadang hukuman yang dijatuhkan sangat tidak setimpal dengan musibah yang telah dilakukan.

Dilihat secara mendatar , begitulah. Tetapi hakikatnya ini semua sebenarnya menunjukkan keadilan Allah.

Jika saya ada semua di dunia ini, apalah gunanya saya menunggu syurga Allah.

Kerana saya telah memiliki semua itu di dunia ini, kan.

Ketidak adilan yang kita dapat di atas ketentuan hukum manusia, akan dibalas dengan lebih teruk di neraka nanti. Bagi yang teraniaya, neraka Allah sebagai hukuman yang terbaik kepada sipenganiaya. Bukankah itu lebih adil nanti.

Dalam pada kita menunggu saat keadilan itu nanti, yang pastinya kita akan terus di sini, diuji dengan ketidak adilan yang pelbagai. Moga ujian itu membuahkan kesabaran dan kesyukuran yang menebal dalam dada kita, sebagai bekal kita di sana nanti.

Salam Ukhuwah.

~cikgunormah@klcitizen~


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.