Sunday, January 10, 2010

tidak superior

Memandang rendah terhadap orang lain, walau pun kita tidak berniat begitu.

Sesekala terpacul juga sifat mazmumah tersebut menyelit di sebalik hati dan fikir. Bukan berniat dan tidak juga disengajakan.

Contohnya,

Melihat seseorang terkial-kial menyelesaikan perkara yang sangat mudah bagi kita. atau, melihat seseorang menjual barangan yang tidak berkualiti langsung pada tanggapan kita, atau merasakan pembantu rumah kita tidak sebersih kita, dan mengasingkan penggunaan pinggan mangkuknya dari kita (...mmm, saya tidak punya pembantu ya, jangan salah faham), atau geli memakan hasil masakan seseorang atau melihat seseorang memakai hand bag berjenama mahal padahal kita tahu itu hanyalah tiruan semata, dan rasa kita, beliau tidak mungkin mampu membeli beg sebegitu rupa atau
bila kita yang bertudung merasa lebih baik dari yang tidak bertudung.

Ada.

Janganlah menipu diri kita sendiri. Cuma mungkin situasi tersebut bukan seperti yang saya kata.

Ya, saya juga pernah sekali sekala terselit rasa sebegitu rupa. Walau pun seolah membuka pekung di dada, ia bukanlah sifat baik yang boleh dibanggakan. Namun kita ini hanyalah manusia, yang pastinya tidak kebal dari dosa dan noda.

Cuba.

Memang saya mencuba, menepis bisikan syaitan dan segera beringat. Mengganti pandangan tersebut dengan sifat belas dan kasihan. Kalau mungkin saya boleh membantu, saya cuba. Agar rasa lebih 'superior' itu segera padam.

Kerana kita semua sebenarnya sama sahaja.

~cikgunormah@klcitizen~
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.