Friday, January 29, 2010

bahan eksperimen 2

pelajar-pelajar di kelas hujung biasanya ringan tulang.
kalau diminta mengangkat kerusi meja, atau membantu mengecat kelas,
ramai yang suka membantu.
apatah pula, kalau ada disediakan air minuman sejuk dan makanan.
tapi,
bab duduk berlama dalam kelas, terlibat dengan proses P&P (pengajaran dan pembelajaran),
agak susah sedikit.

lebih lagi kalau suruh menyiapkan kerja.
menyalin nota, tidak mengapa lagi,
tetapi,
kalau disuruh berfikir mencari jawapan sendiri,
alamatnya lenalah diorang ni.

menghantar buku latihan, memang payah sekali.
nak buat kerja rumah,
mmm, tak payahlah nak bermimpi.
soalan yang kita beri seminggu lepas,
minggu ini, begitulah rupanya.

jadinya,
strategi saya yang pertama ialah agar mereka dapat menghantar kerja latihan dalam kelas.
selepas siap, terus hantar.
minggu kedua, ada 6 orang tidak hantar dan dari jumlah yang hantar sebahagiannya tidak lengkap.

semasa memulangkan buku latihan,
saya sebut nama yang tidak menghantar dan mengucapkan terima kasih kepada mereka.
saya tak membebel atau marah pun.
mereka agak terpinga.hairan.

" yalah, terima kasih banyak2 kerana mengurangkan beban kerja saya. tak perlulah saya menanda buku awak. adalah peluang saya makan gaji buta" jawab saya.

"tak baik cikgu... mana boleh makan gaji buta" ada yang membalas kata-kata saya.

"habis tu, saya nak menanda apa, kalau awak tak hantar buku."

mereka diam. tapi ada rasa tidak puas hati dengan saya.

pada akhir kelas, bila saya meminta mereka menghantar buku latihan,
semua yang hadir menghantar tanpa berlengah.

p/s: manusia sama sahaja, mana suka melihat orang lain senang. bila mendengar yang saya boleh bersenang lenang makan gaji buta kerana tidak perlu menanda buku mereka, dengan segera mereka pastikan yang saya tidak boleh begitu lagi.

strategi pertama berjaya.

selepas ini, nak pastikan mereka menulis dan melengkapkan kerja dengan kemas pula.
strategi kedua akan menyusul.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.