Monday, October 7, 2013

zon selamat






".... the most precious gift someone can give us is time, because what gives time its value is death ." 
pg143 —  Even Silence Has an End by Ingrid Betancourt

Memang benar.

Bukan orang lain. Saya pun sama sahaja. Bila saat yang disayang tiada di depan mata barulah terasa betapa berharganya saat-saat bersama. 

Kita manusia ni,  acap kali sungguh mengambil enteng dan mudah segalanya di sekeliling. Terutama bila berada dalam zon selesa dan selamat. Zon selesa dan selamat memberi ilusi bahawa segalanya akan kekal begitu. Sedangkan kita sendiri tahu bahawa tiada yang kekal melainkan Yang Maha Agung Rab sekelian alam sahaja.

Membaca buku tersebut mengusik perasaan.




Ingrid Betancourt adalah seorang ahli politik Columbia yang telah diculik dan ditahan selama 6 tahun di  belantara Amazon oleh puak gerila FARC dari 2002 hingga 2008. Dan buku tersebut adalah memoir hidupnya di sepanjang penahanan dan penculikannya itu.

Dunia politik Islam juga tidak sunyi dengan kisah penculikan dan penahanan ulamak dan pemimpin Islam yang terbilang. Prinsip dan pegangan hidup insan-insan hebat seperti Syeikh Sayyid Qutb, Hassan al Banna , Zainab al-Ghazali dll bukan calang-calang.

Dan beberapa hari ini masa senggang saya banyak saya isikan dengan mendengar siri sirah nabi-nabi oleh Mufti Ismail Menk. Masih belum selesai lagi dan terhenti seketika pada kisah Nabi Musa dan Nabi Harun. Ah, perjuangan para Nabi itu lagi besar dan ajaib.

Kalau ada yang berminat, linknya di sini. Sangat menarik, percayalah.


~cikgunormah@klcitizen~



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...