Wednesday, April 8, 2020

Hashtag tahun ni #bajurayatahunlepas




Sudah hari ke berapa entah PKP ini.  Dah hilang kemahiran mengira dah dua tiga hari ni. 

Salah siapa kalau bukan salah si COVID-19.. 😛

Walau pun kemahiran mengira dah semakin menyusut, tetapi Alhamdulillah kemahiran membaca masih berdaya. Selain makan, masak, PdPc Whatsapp dengan anak-anak sekolah, sempat jugalah melayari media sosial.

Dari satu isu ke satu isu, sejak dua menjak ramai yang terkurung di rumah.

Rupanya kemahiran membawang tidak perlu dari muka ke muka, hanya perlu ditintakan dalam media sosial sahaja, ia jadi lebih hebat dan lebih viral.

Tengahari tadi bercadang menonton resepi-resepi dan gambar-gambar masakan rakan-rakan di FB, mendapat notifikasi dari FB, yang wajahnya sudah dibaharui.



Begitu rupanya muka FB yang baru. Entah kali ke berapa sudah ya, muka FB ini ditukar ganti. Agaknya tuan punya si Mark Zuckerberg tu tengah boring di rumah dengan PKP juga, jadi baiklah dia membelek-belek FB kepunyaan beliau ni.

Macam kita-kita yang rajin menukar layout ruang tamu rumah masing-masinglah kan. 

Gitu gamaknya si Mark ni. 

Kita hanya pengguna sahaja, yang menumpang guna FB untuk bermacam tujuan. Masing-masing punya petak atau domain, masing-masing lah  punya cara muat naik post atau status. 

Cumanya dalam isu nak kena potong gaji ni, termenung jugaklah makcik yang sedang menaip entri ni.

Itu kan, ..... isu yang sedang mengambil giliran tangga teratas dalam isu bawangan sempena COVID-19. Selepas isu artis tak cukup duit, bisnes woman nak disingkirkan dari post  menara gading, isu air suam bunuh virus... sekarang giliran isu gaji cikgu wajar di potong.

Malas lah nak ulas. 

Yang makcik tahu, lama-lama senyaplah isu ni.

Buat je lah kerja sendiri. Semua kita pun akan ditanya satu hari nanti, tentang amanah dan tanggung jawab. Kalau guru, adakah selama PKP ini dia menjalankan tanggung jawab dan amanahnya dengan betul dan sedaya upayanya atau tidak?

Bukan guru sahaja yang akan ditanya.

Semua....

Yang utama sekarang, ialah isu yang lebih besar, keselamatan dan kesihatan semua.

Sekiranya angka kematian menjadi parah, seperti di Itali nun, di AS, Perancis, Sepanyol tu... adakah barisan hadapan kita, iaitu para petugas di hospital itu dapat menghadapinya.

Nauzubullahiminzalik.

Harap-harap tidaklah sebegitu nanti.

Saya pun dah berusia lebih 50 tahun, antara yang berisiko.
Takut mati itu memang sudah semestinya, kerana bekalan pun masih belum mencukupi.

Cuma, harapan kita semua mati kita dalam keadaan husnul khatimah.

Raya tahun ni rasanya takdelah nak bagi duit2 raya, duit raya tu eloklah kita sedekah pada jiran, kenalan atau sahabat handai yang ada mungkin hilang sumber pendapatan. Duit untuk beli baju raya pun tak payahlah, baiklah disedekahkan sahaja kepada sesapa yang susah tu.

Tahun ini, biarlah kita viralkan pakai baju raya tahun lepas. #bajurayatahunlepas

Semoga sihat semuanya ya.


~cikgunormah@klcitizen~













Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...