Friday, January 15, 2010

tak kenal diri

'Saya mahu awak senaraikan 5 perkara yang baik tentang awak. tulis dalam buku catatan.'

Pertama kali mengajar subjek sivik di sekolah, itu pembuka bicara saya bagi kelas ting. 3 itu. Saya pun berlagak sebagai mandur, berjalan keliling kelas, memastikan pelajar tidak membuat kerja lain.

Semuanya, 36 orang pelajar, menunduk . Hanya 4, 5 orang sahaja yang sibuk menulis. Saya perhatikan, terutama pelajar lelaki yang duduk di bahagian belakang kelas, seolah buntu.

'Kenapa tak mula menulis?' tanya saya pada salah seorang.
'Tak tau nak tulis apa'
'Aikk... dah 15 tahun awak hidup, tak tau apa yang baiknya tentang diri awak sendiri? Habis tu, siapa yang boleh tuliskan kelebihan awak, kalau awak sendiri tak kenal diri '

'Bukan tak kenal cikgu, tak nak bersikap riak' jawab rakannya.

'Ini bukan riak, awak bukan membangga diri, cuma menyatakan kelebihan yang ada pada diri supaya orang lain lebih memahami awak'

Kasihan saya melihat mereka. Lalu saya tukar strategi.....

saya sambung lain kali.

~cikgunormah@klcitizen~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.