Saturday, January 2, 2010

adegan tidak patut di panggung wayang

Saya dan anak lelaki saya yang paling awal memasuki panggung no 6 itu. Tengahari itu, panggung tersebut full house. Filem yang box office, begitulah.

Sambil menunggu tayangan bermula, mulut mengunyah pop corn yang ada. Penonton-penonton lain mula sampai.

Tidak lama kemudian masuklah 4 orang sekeluarga. Makcik A dan anak-anaknya, seorang darinya remaja dan dua lagi masih kanak-kanak. Makcik A bertudung cantik, tangan masing-masing penuh dengan bekalan.

Setelah berjalan melepasi deretan kerusi saya, Makcik A dan anak-anaknya pun duduk selang 5 deretan di hadapan saya.

Saya terus mengunyah pop corn sambil melayan butir-butir merepek cerita anak lelaki saya.

Tidak lama selepas itu, masuk sepasang kekasih, membelek-belek nombor dan menunjuk-nunjuk tiket wayang mereka pada makcik A. Bercakap-cakap dengan makcik A. Tanpa banyak soal, makcik A dan anak-anaknya bangun, lalu bergerak ke hadapan. Dan, mereka duduk di hadapan deretan kerusi selang dua deretan dari yang tadi. Oh tadi itu, bukan tempat mereka.

Oh, tersilap nombor agaknya, makcik A ni. - itu kata-kata hati saya.

Tidak berapa lama kemudian, masuk seorang remaja perempuan, Cik B dan adiknya yang masih kanak-kanak.

Membelek-belek tiketnya, berdiri berhampiran makcik A (yang kini di tempat baru). Menunjuk-nunjuk tiketnya pada makcik A, kali ini makcik A menuding jarinya ke hadapan, seolah mengarah budak remaja itu  ke tempat kosong selang tiga deretan di hadapannya.

Dont know Dont care =P

Cik B dan adiknya bergerak ke tempat yang di tunjuk oleh makcik A, walaupun macam tidak puas hati. Dan duduk.

Saya masih mengunyah pop corn yang tidak habis-habis. Sambil memerhati dan berasa tidak sedap hati, rasa panas.

Selang beberapa minit, masuk sebuah keluarga lima orang; En C, isterinya dan anak-anak mereka, berjalan ke hadapan dalam keadaan gembira.

Dan mereka berhenti berdekatan dengan Cik B, menunjukkan tiket mereka dan bercakap-cakap dengan Cik B. Cik B bangun menunjuk ke arah Makcik A sambil bercakap-cakap dengan En C.

Lampu panggung digelapkan, filem akan bermula. Makcik A dan anak-anak duduk di tempat mereka sambil mengunyah pop corn seperti saya.

En C keluar sebentar, masalah tempat duduk masih tidak selesai.

Cik B dan adiknya terpaksa bangun dan berdiri di tengah-tengah laluan .

Tidak lama selepas itu En C masuk bersama petugas panggung. En C beredar ke tempatnya. Tinggal petugas tersebut membelek tiket Cik B dengan lampu suluh.

Adegan filem sudah pun bermula. Makcik A dan anak-anak seronok menonton sambil mengunyah pop corn.

Hati saya panas melihat adegan di panggung, mata tidak pun menonton adegan di skrin. Geram dengan makcik A. Kasihan dengan Cik B.

Petugas tersebut bergerak ke tempat Makcik A, meminta tiket dari Makcik A. Anak remaja Makcik A mencari-cari dalam hand bagnya. Jumpa. Petugas meminta makcik A bangun dan bergerak ke hadapan.

Rupanya tempat duduk Makcik A jauh ke hadapan, hampir sangat dengan skrin dan terpaksa mendongak untuk menonton. Jadi, makcik A ambil jalan mudah, dengan menyusahkan orang lain, agar dia tidak susah.

*moral of the story :

Perangai seperti makcik A memang selalu kita lihat. di mana-mana sahaja.

Seorang muslimah wajar matang dalam tindakan. Berfikir yang terbaik dalam urusan hidupnya, tetapi janganlah sampai menyusahkan insan lain.

En C yang membantu Cik B bukanlah saudara seagama. Tetapi makcik A yang menyembah tuhan yang sama dengan cik B, tega untuk membiarkan cik B dilanda masalah.

Zalim. 

Walaupun nampak seperti perkara remeh, tetapi hak cik B dianggap kecil oleh makcik A.

Apakah tauladan yang sedang diterap oleh makcik A pada anak-anaknya? Bahawa tidak salah mengambil hak orang lain selagi tiada yang bersuara?

Janganlah hendaknya saya berperangai begitu tanpa saya sedar.

*tajuk entri seolah adegan panas, ..kan, alhamdulillah setakat ini tidak bertemu lagi penonton beradegan panas di panggung.

~cikgunormah@klcitizen~





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.