Tuesday, February 16, 2010

air mata jangan di buang percuma

biasa dengar hati kering?
rasanya kengkawan tahu apa dia hati kering.
mata kering?
kering air mata.
pernah dengar 'dry eye syndrome'?


saya ingat saya kemungkinan akan menjadi buta, satu ketika dulu.
kerana, kedua belah mata saya sering kering.
akibatnya, ia selalu gatal dan tidak selesa.
segala eye mo atau eye drops saya guna.
tapi sering tidak seperti yang saya harapkan.
kebelakangan ini mata saya kerap betul kering,
kalau dulu-dulu, jika saya kurang minum air, datanglah penyakit tersebut.
lalu, saya akan minum air bergelas-gelas, walau pun saya jenisnya yang kurang suka minum air.
akibatnya, saya sering ke tandas membuang air kecil.

tapi, kebelakangan ini,
minum air bergelas-gelas sudah tidak membantu.
berjumpa dengan doktor mata,
katanya saya ada 'dry eyes syndrome'.
selalu terjadi pada wanita berumur, mungkin juga kalau ada athritis atau memakan ubatan tertentu.


cara mengatasinya,
hanya titiskan artificial tear drops.
ubat penitis mata yang biasa-biasa tidak dapat membantu.
rupanya air mata kurniaan Allah tu, seperti selaput semulajadi yang melapisi mata,
menjaga mata supaya sihat.


sekarang ni,
menjadi rutin baru pula,
iaitu menitiskan air mata buatan ke dalam mata sekerap mungkin.

moral of the story: lain kali, janganlah membazir air mata masa muda-muda ...






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.