Sunday, November 1, 2009

outliers

Betulkah kumpulan musik Beatle, bilionnaire software Bill Gates, pemain chess terkemuka spt Bobby Fisher itu semua berjaya kerana bakat semulajadi mereka?

Kalau difikir-fikir kan, ramai lagi yang lain  mempunyai bakat semulajadi seperti mereka, tetapi tidak bernasib baik seperti mereka itu.

Kenapa ya?

Sebenarnya mereka berjaya kerana,  bakat semulajadi DAN sanggup menghabiskan 10,000 jam masa, dalam kehidupan mereka menggilap bakat tersebut.

Tak percaya?

Selama ini kita meletakkan kejayaan mereka di atas natural talent mereka, tetapi di sebalik kejayaan setiap orang yang ternama dalam bidang masing-masing , ada fakta, data serta maklumat penyebab kejayaan mereka yang tidak kita ambil kira. Inilah yang di sebut sebagai OUTLIER.

Kumpulan  The Beatles sebelum mencipta nama, hanyalah kumpulan biasa2 sahaja, di satu masa mereka bermain musik di hadapan audiens di kelab bogel, di Hamburg Jerman dan bermain tanpa henti 7 hari seminggu selama 8 jam setiap hari. Dalam jangka masa 2 tahun, 1960 -1962 mereka telah bermain musik selama 270 malam di seluruh Jerman, iaitu sebanyak 1200 kali bermain bersama2 dalam satu kumpulan. Ini melebihi konsep 10,000 jam tersebut. Bukan sangat kerana mereka berbakat, tetapi kerana kerja keras mereka...(they were able to perfected their skills)

'OUTLIERS - the story of success' penulisan Malcolm Gladwell, sangat mengujakan. Membaca buku tersebut, membawa saya berfikir di luar kebiasaan. Beliau mempersoalkan kenapa ramai pemain hoki elit amateur Kanada lahir dalam bulan Januari , Februari, Mac dan April?

Kenapa dari 75 orang terkaya dalam sejarah peradaban manusia, 14 dari mereka adalah orang Amerika yang tahun lahirnya berselang masa 9 tahun antara satu sama lain?

Kenapa seorang insan yang mempunyai IQ 195 lebih 30 dari Einstein, masih lagi tinggal di ladang kudanya, menulis buku2 teori yang sedikitpun tidak diendahkan oleh sarjana dunia?

Beliau bukan membicarakan tentang keajaiban nombor atau bulan, tetapi menyingkap persoalan ekonomi, cara seseorang dibesarkan, tempat lahir seseorang dan situasi politik pada masa itu yang mempengaruhi kejayaan seseorang.

Kejayaan seseorang bukan hanya bergantung pada bakat atau IQ seseorang sahaja, tetapi ada faktor2 lain yang perlu kita fahami dan selidiki.


Kesimpulannya, best buku ni....

~cikgunormah@klcitizen~


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

No comments:

Post a Comment

terima kasih kerana sudi meninggalkan teguran membina, moga Allah sentiasa merahmati kita semua.